Slabinou tuzemských společností je marketing a efektivita

České firmy chtějí Evropě a světu konkurovat kvalitou a tradicí, stále více také inovacemi.



Největší konkurenční výhodou českých firem je tradice a kvalita jejich výrobků a služeb. Musí se ale naučit, jak o nich přesvědčit své zákazníky. Slabinou tuzemských společností je totiž právě marketing a také efektivita. Takto se hodnotí stovka generálních ředitelů nejvýznamnějších firem působících na českém trhu, které ve svém tradičním průzkumu oslovila poradenská společnost PwC Česká republika. Inovace v podobě nového výrobku či služby a nový přístup k zákazníkům pomohly podle šéfů českých firem překonat uplynulé náročné roky krize. Na vývoj nových produktů se letos zaměří 9 z 10 tuzemských společností, přitom 7 z 10 ještě intenzivněji než loni.

 

Sázet jen na technické novinky nestačí 

Jen 12 % generálních ředitelů českých firem se domnívá, že mají lepší inovační potenciál než jejich konkurenti ze západní Evropy. Opačného názoru je 46 % ředitelů a zbytek je přesvědčen, že jsme na tom zhruba stejně. Letos hodlá 70 % tuzemských firem zvýšit svou inovační aktivitu v oblasti vývoje nového výrobku či služby. Tím se dostáváme světově mezi nadprůměrné inovátory (celosvětový průměr je 69 %, v regionu střední a východní Evropy 65 %). Ještě aktivnější jsou v Německu, kde letos hodlá v inovacích svých produktů „přidat“ celkem 73 % firem. Více než polovina (51 %) českých firem hodlá letos díky investicím snížit náklady na stávající výrobní procesy. 

„Technickými novinkami jsou tuzemské firmy často schopny dohnat i světové hráče. Ty největší inovace ale stále častěji představují změnu obchodního modelu či nový přístup k zákazníkům. Do tohoto procesu je však nutné zapojit zaměstnance, zákazníky i obchodní partnery. Spolupracovat napříč sektorem či výrobním řetězcem se však české firmy musí ještě naučit,“ říká Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika.

 

Raději na vlastním písečku 

Vzájemnou spolupráci evropských výrobců v oblasti inovací zařadili čeští generální ředitelé až na čtvrté místo (35 %) mezi nejúčinnějšími zbraněmi proti nízkonákladové konkurenci, zejména z Asie. Nejvíce věří vývoji nových výrobků a služeb (71 %), inovacím stávající produkce (44 %) a novém přístupu k vedení zaměstnanců (37 %). 

Nárůst přidané hodnoty díky inovacím tuzemských firem by měl být také hlavním tahounem růstu české ekonomiky v letošním roce. Věří v to více než třetina (35 %) šéfů českých firem. V investice zdejších firem věří (42 %) ředitelů, necelá čtvrtina (24,5 %) sází na spotřebu domácností.

 

Dobrá poloha a stabilní prostředí 

Hlavní konkurenční výhodou české ekonomiky je podle šéfů zdejších firem naše geografická poloha (69,5 %) a stabilní ekonomické prostředí (59 %). Generální ředitelé hodnotí vysoko také kvalifikovanou pracovní sílu (50,5 %) a stabilitu zdejšího finančního sektoru (48,5 %). Do první pětice konkurenčních výhod České republiky zařadili ještě náklady na pracovní sílu (31,5 %). Jako konkurenční nevýhodu naší země označilo 80 % dotázaných korupci. Následují administrativní zátěž (70,5 %), správa daní (59 %). Spokojeni nejsou generální ředitelé ani s politickou stabilitou (36 %) a podporou tuzemských výrobců (33,5 %). 

„Měnící se strategie tuzemských firem přináší nové požadavky na podporu ze strany státu. Nepožadují už pobídky na tvorbu nízkokvalifikovaných pracovních míst, ale podporu v oblasti výzkumu a vývoje, technického školství či exportu. Očekávají také razantnější boj vlády s korupcí. Etika podnikání se ve stále více firmách stává samozřejmostí a férový přístup očekávají i od státu,“ dodává Jiří Moser.

 

3. ročník Českého průzkumu názorů generálních ředitelů provedla ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011 poradenská společnost PwC Česká republika mezi stovkou generálních ředitelů a vlastníků významných firem napříč odvětvími, působících v České republice.

 


« předchozí článek další článek »








Komentáře