Inovace: Změny na trhu práce i nové podnikatelské šance (3)

O tom, jak práci lidských rukou (a možná i hlav) nahradí stroje, slýcháme především tehdy, když se mluví o digitalizaci průmyslu a rozvoji umělé inteligence. Zpravidla v souvislosti s pojmem Průmysl 4.0.



Roboti na místa lidí?

 

Robotizace nahrazuje lidskou práci, ale také současně vytváří nová pracovní místa s novou náplní práce. Potvrdil to celosvětový průzkum „Revoluce dovedností“, který uskutečnila na poměrně rozsáhlém vzorku 19 tisíc zaměstnavatelů ze 44 zemí (včetně České republiky) personální agentura ManpowerGroup.


„Zabýváme se tím, jak roboti berou lidem práci, ale to nejdůležitější neřešíme. Roboti v roli pracovní síly přibývají, ale lidé také. Náš výzkum už tři roky ukazuje, že většina zaměstnavatelů plánuje v důsledku automatizace zvýšit či udržet počet zaměstnanců. Technologie nezmizí a my jakožto lídři musíme vymyslet, jak propojovat lidi a stroje,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup ČR a SR.


V globálním pohledu více zaměstnavatelů než kdy dříve (87 %) plánuje zvýšit nebo zachovat počet zaměstnanců v důsledku automatizace. V České republice je to dokonce 94 %, přičemž 92 % zachová počet zaměstnanců v souvislosti s automatizací, 2 % zvýší jejich počet, 5 % sníží a jen 1 % nemá v tomto ohledu jasno.
Firmy, které zavádějí automatizaci nejintenzivněji, vytvářejí nejvíce pracovních míst. Společnosti, které digitalizují, totiž rostou, a tento růst vytváří další a nové typy zaměstnání. Ty firmy, které již využívají automatizaci a postupují v digitální proměně, také s největší jistotou tvrdí, že budou zvyšovat počty zaměstnanců. Celosvětově dvacet čtyři procent těchto firem očekává, že v nadcházejících dvou letech vytvoří nová pracovní místa. Pouze 12 % firem procházejících automatizací tvrdí, že budou snižovat stavy, zatímco 3 % si ještě nejsou jistá, co jim budoucnost přinese.

 

Ve světle těchto údajů se tak jako absurdní ukazují nápady na zdanění robotické práce. Robotizace práce má mnoho podob a pouze v některých případech dojde k náhradě konkrétního zaměstnance strojem 1 : 1. Často totiž roboty zvyšují efektivitu práce a „úspora“ pracovníků je jen obrazným vyjádřením celkového zvýšení výkonnosti. Roboty také nemusejí mít fyzickou podobu – třeba v případě administrativních činností hovoříme o robotické automatizaci procesů (Robotic Process Automation, RPA), která je zajištěna čistě softwarovými nástroji, jež zvyšují výkonnost administrativních pracovníků. Třeba v případě provozovatelů firemních servisních center v Česku, jež jsou sdružena v asociaci ABSL a která u nás zaměstnávají celkem na 100 tisíc lidí, dokážou softwaroví roboti aktuálně zastat práci asi 4 % pracovníků; to lze interpretovat jako 4% zvýšení objemu práce, nebo stejně dobře jako úspora čtyř tisíc zaměstnanců na plný úvazek.

 

Hledají se nové dovednosti

 

Automatizace mění dovednosti, které firmy u svých pracovníků potřebují, kvalifikace rychle zastarávají. Rychle a výrazně roste především poptávka po IT dovednostech: část firem očekává nárůst počtu IT zaměstnanců (16 % globálně, 10 % v České republice). Dostupnost technologických talentů je stále horší, firmy často požadují formální vzdělání, jako např. diplom z informatiky, a to přesto, že takových uchazečů není na trhu práce dostatek.


Největší změny jsou očekávány v oblasti výrobních pozic: 25 % zaměstnavatelů globálně a 22 % v ČR tvrdí, že v dohledné době bude zaměstnávat víc osob, zatímco dalších 20 % (15 % v ČR) tvrdí, že jich bude zaměstnávat méně. To znamená nárůst pracovních míst, který jde ruku v ruce s výrazným nedostatkem dovedností v tomto odvětví.
„Firmy se potřebují umět přizpůsobit rychlejším cyklům talentů, než tomu bylo v minulosti. Potřebují vytvořit agilní, multifunkční týmy s mnoha dovednostmi stejně tak, jak se tomu již děje v mnoha IT odděleních. Potřebují používat kvalitní systém hodnocení dovedností a data, aby mohly předvídat výkon a měly přesný obrázek o dovednostech zaměstnanců“, říká Jaroslava Rezlerová a dodává, že díky tomu budou firmy vědět, kam přesunout talenty takovým způsobem, aby lidé naplno využívali svůj potenciál. Firmy už nemůžou být pouhými spotřebiteli práce. Potřebují být budovateli cyklů talentů, pomáhat lidem rozvíjet svou odolnost a schopnost přecházet z jedné role do druhé. Technologické dovednosti nejsou to jediné, co se od zaměstnanců bude stále častěji požadovat. Firmy totiž začínají oceňovat stále více i tzv. měkké dovednosti (soft skills), mezi něž se řadí třeba analytické myšlení nebo sociální a emocionální dovednosti.

 

Článek vyšel v ročence Top 100 ICT firem v České republice.

Úvodní foto: paixabay.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře