Průmysl 4.0 má zatím rezervy

Konzervatismus českých firem se zatím příliš nemění. Každá z nich sice chce být on-line a mít vlastní fungující e-shop, není ale zatím příliš ochotná postupovat jednotlivé digitalizační kroky. Řada podniků tak směrem k Průmyslu 4.0 nevykročila dostatečně razantně, myslí si Petr Kubíček ze společnosti B2A.



Komunikace musí být co nejjednodušší, potřebná data dostupná odkudkoli – zní často požadavek od českých firem. Jejich zástupci si ale neuvědomují, co vše je potřeba udělat, aby vše do sebe zapadalo. Je totiž nutné uvážit celý výrobní proces a zároveň motivovat zaměstnance, aby se moderní technologie nebáli používat.

 

„My jsme historicky jako první přinesli tablety do výroby v Česku a ze zkušenosti s našimi zákazníky víme, jak důležitá je uživatelská jednoduchost, přirozenost. Pokud je jakákoli aplikace naprogramována co nejpřirozeněji, naučí se ji používat každý. Od svářeče po leteckého inženýra,“ říká Petr Kubíček, CEO společnosti B2A.

 

S tím souhlasí i zástupci výrobních společností, které digitalizaci aktuálně řeší. Mnozí z nich potvrzují, že české podniky jsou v této oblasti ještě dosti rezervované. „Hodně se o tom mluví, ale propojení digitalizace procesu a výroby není v mnoha firmách ani vzdáleně viditelné. K rychlejšímu nástupu digitalizace výrobního procesu a s tím spojených činností, může paradoxně přispět nynější situace, kdy jsou firmy omezeny a je nutno řešit práci vzdáleně,“ vysvětluje Tomáš Sekyra ze společnosti Flexcon zabývající se výrobou a dodávkami kabelových svazku pro průmysl.

 

Komunikace je jedním z klíčů

 

Firemní emailová komunikace je sice na vzestupu, přesto je ale běžné, že si zaměstnanci volají a doplňují si telefonem, případně videotelefonem informace. O této komunikaci ale už pak nemají žádné záznamy. Přitom se jedná o oblast, kterou lze jednoduše automatizovat, zpřehlednit, aby nebylo třeba nic dodatečně hledat v přílohách a trávit tak zbytečně čas. „Život se v posledních měsících výrazně proměnil, lidé se sice naučili používat videokonference, ale už nepoužívají nástroje, které jim usnadní práci i život. Přitom by vše mohla vyřešit jedna dobře zvolená aplikace,“ dodává Petr Kubíček.

 

Proč jsou firmy v digitální pasti?

 

Drtivá většina společnosti má své systémy uzamčené. Pokud mají nainstalovaný určitý informační software, těžko lze do něj implementovat další budoucí platformy. A také proto nejsou firmy flexibilní a nemohou se tak digitalizovat, jak by potřebovaly. Mnohé robustní podnikové informační systémy (ERP) změny nedovolí.

 

„Pozor na vendor lock-in, uzamčení zákazníka. Toto rozhodně není cesta. Pokud chce firma uspět a mít konkurenční výhodu, měli by si její zástupci uvědomit, že digitalizace možná není levná, ale z dlouhodobého hlediska se vyplatí. Proto rozhodně doporučujeme, aby firemní systém byl otevřený všem platformám,“ vysvětluje Petr Kubíček.

 

Koronovirová pandemie přinesla mnoho změn. Jednou z nich je skutečnost, že lokální firmy začaly více spolupracovat s lokálními dodavateli. A týká se to jak zemědělců, tak i výrobních firem a IT společností. To může znamenat i větší zapojení českých IT společností při digitalizaci českého průmyslu.

Úvodní foto: pixabay.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře