Hlavní navigace

Více než polovina zakladatelů chce svůj startup přesunout do jiných zemí, nejčastěji do Británie nebo USA

24. 11. 2014

Sdílet

Ve více než sedmdesáti procentech případů jsou v kolonce zakladatel startupu napsáni výhradně muži. Nové projekty vznikají zejména na poli informačních technologií a médií.

Důvodem přesunů startupů do ciziny je rostoucí zájem o nové trhy, ale i složitost českého daňového a právního systému. Tento závěr přinesl průzkum Start-up Survey 2014 společnosti KPMG Česká republika. Každý rok vznikají ve světě tisíce nových startupových projektů. Velká část takovýchto projektů v České republice je v úvodní fázi financována z úspor zakladatelů. „S projekty tohoto typu se nejčastěji setkáváme v oblasti informačních systémů, softwaru jako služby, médií a zábavy,“ konstatuje Petr Škoda, Partner, KPMG Česká republika.

 

Investoři chladnou vinou prezentačních nedovedností

Zakladatelé startupů berou své podnikání více než vážně. Většinou se jedná o jejich jediné zaměstnání, pro jehož rozjezd využívají vlastních finančních zdrojů. Investoři, kteří jsou ochotni do jednoho startupu v průměru investovat až jeden milion eur, se shodují, že finančních prostředků je na trhu dostatek. Co naopak chybí, jsou vhodné investiční příležitosti. Získat finanční prostředky z externích zdrojů není pro zakladatele startupů snadné. Zájem investorů totiž většinou ochladne vinou nedostatečných prezentačních dovedností, slabého finančního plánování či pochybami o schopnostech zakladatele v oblasti leadershipu.

 

Muže nejčastěji motivuje touha vytvořit něco nového

Ve více než 70 procentech případů jsou v kolonce zakladatel startupu napsáni výhradně muži. Tento fakt lze odůvodnit zejména oblastmi, v nichž se nové startupy nejčastěji rodí. „Nové projekty vznikají zejména na poli informačních technologií a médií, jak dokazuje i samotné vzdělání jejich zakladatelů. Celých 37 procent dotazovaných studovalo informační technologie,“ vysvětluje Petr Škoda. Motivací pro založení nového projektu je zpravidla touha vytvořit něco nového nebo změnit konkrétní odvětví k lepšímu. Finanční motivaci má pak více než polovina dotázaných (54 procent). Všichni ale věří, že jejich produkt je buď naprostou inovací, nebo alespoň vylepšením toho, co na trhu již existuje.

 

Začíná se s dvěma zaměstnanci

Více než třetina dotázaných (37 procent) pak spolupracuje s maximálně dvěma zaměstnanci. Zároveň ale deklaruje snahu počet do budoucna zvyšovat. „Dynamika procesu je více než slibná. Řada startupů vykázala v roce 2014 zdvojnásobení zaměstnanců a růst tržeb o rovnou polovinu,“ říká Petr Škoda.

 

V rozletu brzdí nedostatky ve finančním plánování

Z průzkumu dále vyplývá pozitivní hodnocení českých startupů – silnou stránkou je zejména technická odbornost zakladatelů, ale i jejich kreativita a schopnost kriticky uvažovat. V úspěchu místní startupy naopak brzdí nedostatky ve finančním plánování, znalosti regulace, sebeprezentaci a řízení firmy.

„České startupy mají ve světě dobrý zvuk. Produkty z nich vzešlé jsou vnímány jako cenově dostupné a pracovní síla jako kvalifikovaná ve svém oboru,“ uzavírá Petr Škoda. Toto prostředí navíc podle více než poloviny respondentů posílilo v období posledních dvanácti měsíců. Navzdory tomu chce většina českých startupů po období růstu přesídlit do jiných zemí, nejčastěji do Spojených států či Velké Británie. Hlavním důvodem je geograficky vhodnější poloha pro vstup na nové trhy, dalšími pak složitý český právní a daňový systém, ale i snazší přístup k externímu financování, ke kterému již přistoupila bezmála polovina dotazovaných.

 

 

Byl pro vás článek přínosný?