Hlavní navigace

Výsledky maloobchodu jsou nad očekávání

7. 5. 2015

Sdílet

Češi stále udržují nákupní apetyt: Maloobchodníkům se stále daří, i když o něco méně než v únoru. Březnový maloobchod (bez motorových vozidel) se meziročně zvýšil o 5,9 %, k čemuž mu pomohl i jeden pracovní den navíc. Bez tohoto přilepšení maloobchodníci utržili v reálných cenách o 4,7 % více než před rokem. Výsledky dnes zveřejnil Český statistický úřad.

Příznivější situace na trhu práce doprovázená lepší finanční situací domácností se i v březnu odrazila v maloobchodním prodeji.

 

Elektronice pomohly nové telefony i MS v hokeji

České domácnosti projevily opět zájem především o nákup počítačů a jiných elektronických zařízení, což souvisí i s prezentací nových modelových řad chytrých telefonů a nákupem nových televizí v očekávání hokejového mistrovství světa. Meziročně se prodeje těchto obchodníků zvýšily o 20,6%.

 

Nákup elektroniky tradičně probíhá hlavně on-line, proto nikoho nepřekvapí, že aktivita internetových prodejců vzrostla meziročně o více než čtvrtinu. Nadšence elektronických kousků zajisté těší, že ceny tohoto zboží mají dlouhodobě klesající tendenci, přestože je česká měna k dolaru relativně slabá. Větší zájem zákazníků internetoví prodejci také podpořili většími investicemi (oproti únoru) do reklamy.

 

Rostou prodeje PHM i potravin, prodává se víc aut

Kromě těchto obvyklých tahounů maloobchodu rostla poptávka i po pohonných hmotách a potravinách. V obou případech prodejům pomáhá i meziroční zlevňování. Suma sumárum i přesto, že se cena ropy na světových trzích začíná postupně zotavovat, pumpaři prodali meziročně o 8,2 % více pohonných hmot a v blížícím se letním období, které je spojené s celou řadou dovolených, by mohly prodeje i nadále růst. Průzkumy navíc ukazují, že vyšší návštěvnost čerpacích stanic se pozitivně odráží i v souvisejících nákupech, především nápojů.

 

K tomu připočítejme, že již v březnu se čeští spotřebitelé začali částečně připravovat na příchod dubnových velikonočních svátků, a výsledkem je meziročně plnější nákupní košík (co do jídla a pití) o 4,5%. Boom spojený s konzumací zdravé stravy a kvalitních potravin se projevuje i v rostoucích prodejích potravin ve specializovaných prodejnách. Češi mají stále větší zájem uspokojit své chuťové pohárky a míří právě do těchto obchodů. Meziročně se proto prodeje zvýšily o 4,3%, což je jedno z nejvyšších temp růstu za posledních deset let.

 

Prodejci automobilů i ve třetím měsíci letošního roku zažívali žně. Maloobchod zahrnující také opravu a údržbu motorových vozidel se dočkal meziročního růstu ve výši 14,6%. Na úspěchy automobilových prodejců navazuje také radost již zmiňovaných pumpařů. Prodej automobilů tedy stále hraje klíčovou roli v ekonomice a předpoklad, že zájem o motorová vozidla letos oproti loňsku lehce poleví, se zatím nenaplňuje.

 

Móda podražila

Naopak příznivci nových módních trendů asi nejspíš nejsou s vývojem cen oděvů a obuvi příliš spokojeni. V průběhu celého roku 2014 se ceny oděvů zvyšovaly a tento trend se zatím ani letos nezměnil. Dozajisté tak u obchodníků přispěl k nižším maloobchodním prodejům o 2,8%.

 

O růst se zasloužíme sami

Za celé čtvrtletí maloobchodníci prodali o 7,6%, respektive o 5,7% více než před rokem. Fakt, že se daří jak prodejcům potravin, tak nepotravinářského zboží, a to zásadně více než v průměru za minulý rok, potvrzuje předpoklad, že o ekonomický růst se letos postarají samotní Češi.

 

Autor je makroekonomickým analytikem v GE Money Bank.

Byl pro vás článek přínosný?