Hlavní navigace

Zvyšte pracovní výkon o třetinu: Soustřeďte se vždy jen na jeden úkol

27. 5. 2015

Sdílet

A taky si uklízejte stůl. Hromada papíru na stole doma či v práci dokáže totiž jejímu majiteli způsobit výrazný stres. Podle odborníků se proto vyplatí si na uspořádání svých věcí najít čas. Nepořádek totiž kvůli chybám a delšímu hledání důležitých podkladů ve skutečnosti stojí výrazně více času.

Vědci z University of Exeter zkoumali, jaký vliv má pracovní místo na produktivitu v zaměstnání. Co zjistili?

 

Pracovní místo, které si zaměstnanci mohou sami přizpůsobit tak, že se na něm cítí dobře, zvedá produktivitu až o 32 %. Bez duševní pohody, kterou příjemné pracoviště dovede navodit, se totiž pracuje velmi těžko. Je přitom možné se poučit ze zásad čínského učení feng shui. Stůl by podle něj měl být umístěn co nejdále od dveří. Měl by být zaručen výhled od stolu z okna, případně přes celou místnost. Experti varují před tím, aby člověk sedával zády ke dveřím nebo oknu.

 

Multitasking je zabiják produktivity

 

Vědecké studie potvrdily, že pořádek a dobrá pohoda na pracovišti dokáže pořádně zvednout produktivitu. A začít je třeba už u volby pracovního stolu a jeho umístění.

 

Sebelépe sladěný stůl je ovšem k ničemu, pokud se ztrácí pod navršenou hromadou papírů. Čelit náporu písemností přitom lze. Experti radí: Dělejte v jednu chvíli jen jedinou věc. Takzvaný multitasking je totiž zabiják produktivity. Ideální je mít před sebou na stole vždy jen ty materiály, které jsou potřeba k řešení aktuální záležitosti, doplněné o seznam dalších úkolů na daný den. A po splnění úkolu dokumenty sklidit a připravit se na další.

 

„Okamžitým přínosem dobře organizovaného stolu je jednodušší soustředěnost na úkol a jeho rychlejší splnění. Mozek má tendenci se vracet k rozdělaným úkolům. To odvádí pozornost pryč od aktuální činnosti. Pokud nemusíte, nedělejte více aktivit souběžně. Dělejte jednu věc. Až jí dokončíte, jděte na další. Dají se tak ušetřit energie, čas a chyby. Zároveň má člověk větší chuť do práce, když má ve věcech pořádek. To se pak spíš ‚dokope‘ k činnosti,“ konstatoval Lukáš Hána z GrowJOB Institute, který lidem i firmám radí, jak zvýšit jejich efektivitu.

Největší překážkou, která podle něj lidi odrazuje od pořádku, je pocit, že úklid se udělá později a není na něj teď čas, protože je hodně úkolů. Úklid není urgentní, ale je důležitý. Protože nepořádek v horizontu delším, než několik hodin, ve výsledku stojí více času a energie než jeho úklid.

 

I barvy rozhodují

 

Právě barvy hrají podle odborníků zásadní roli. „Doporučuje se kombinovat maximálně 3 barvy. Používány by neměly být agresivní barvy, jako je červená. Černá barva též není ideální. Vhodné jsou naopak žlutá, bílá, zelená či hnědá. Díky převažující složce ve slunečním světle je lidské oko citlivější na žluto-zelený vlnový rozsah, který taktéž na člověka působí fyziologicky nejpříznivěji,“ vysvětlil Josef Senčík z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce. Zatímco v kanceláři jsou zaměstnanci limitováni firemními barvami a hlavně rozpočtem, doma si mohou pracovní prostor přizpůsobit podstatně lépe. Už žádné šedé pořadače nebo fádní složky.

Byl pro vás článek přínosný?