Jak dál podporovat rozvoj on-line plateb? To je jedna z otázek, na kterou nedávno do Prahy přijeli hledat odpovědi lidé z vedení několika zahraničních poboček společnosti PayU, která působí i na českém trhu. Zde patří mezi tři největší hráče v on-line platbách, jen loni přes ni zákazníci v České republice zaplatili zboží a služby za 8,4 miliardy korun. Společně s šéfy poboček dorazil i generální ředitel PayU pro region EMEA Mario Shiliashki. S kolegy mimo jiné probíral faktory, které budoucnost on-line plateb ovlivní. Příští rok mezi nimi bude určitě i regulace PSD2.
Proč je PSD2 nyní tak aktuální a co znamená ta zkratka?
PSD2 je druhá Směrnice o platebních službách (Payment Services Directive), přijatá Evropským parlamentem. Mohla by znamenat revoluci v platebním průmyslu, což by mělo vliv na to, jakým způsobem budeme platit on-line a jakou informaci uvidíme při platbě.
Velmi důležité pro nás je, aby všechny možné změny týkající se PSD2 byly hladké a dobré pro uživatele. Naši zákazníci v roce 2016 v České republice uskutečnili transakce v hodnotě 8,4 miliardy korun, což je o 20% více oproti předchozímu roku a řadí nás to mezi jednoho ze tří největších hráčů na českém trhu. Stále ale vidíme velký potenciál růstu segmentu on-line plateb, ke kterému může PSD2 přispět. Dalším aspektem nadcházejících změn by mohla být podpora trendu "bezhotovostní společnosti" a rovněž lepší dostupnosti finančních služeb pro více zákazníků, a to i pro některé z těch, kteří na ně dnes nedosáhnou.
PSD2 bude platná od 13. ledna 2018, což znamená, že ji všechny členské státy EU musí implementovat do svého vnitrostátního právního prostředí. PSD2 navíc uděluje Evropskému orgánu pro bankovnictví, aby zajistil zavedení přiměřených bezpečnostních opatření a ochranu práv spotřebitelů v reakci na zvyšující se míru počítačové kriminality a online podvodů.
Jak PSD2 ovlivní český trh?
Pro PayU v České republice je PSD2 příležitostí, jak ještě více zjednodušit platby. PSD2 je také trochu neznámá věc, a co je neznámé, toho se lidé obávají. Obecně je ale myšlenka PSD2 dobrá. Když budou zákazníci moci lépe pracovat se svým bankovním účtem, zjednoduší to ještě více platby a poskytování bankovních služeb, například i úvěrů, bude ještě plynulejší.
Jak jsou české banky a fintech společnosti na PSD2 připraveny?
Probíhá o tom spousta diskuzí mezi bankami a jinými společnostmi z oboru fintech. Z mého pohledu však neexistuje jasný směr nebo body, které by měly být dohodnuty. Například v Polsku se všichni hráči na trhu dohodli na jednom rozhraní API, taková shoda se na tuzemském trhu nerýsuje. Přizpůsobíme se legislativnímu nastavení PSD2 v České republice. Pracujeme také s místními a evropskými regulačními orgány. PSD2 změní některé věci, ale nezmění vše. Způsoby platby jako jsou kreditní karty, debetní karty, budou nadále růst na významu, protože fungují dobře.
Jaký by mohl být konkrétní efekt změn? Budete v PayU schopni nabídnout více služeb od různých fintech firem?
Ano. Pro nás, když se díváme na nové služby, které umí ještě více zjednodušit platby, je to vždy dobrá věc. A jelikož jsme součástí silné společnosti Naspers, můžeme je získat. Pokud vidíme firmu s opravdu dobrým potenciálem, můžeme udělat akvizici nebo se jen stát jejím partnerem. Na všech našich trzích zvažujeme různé možnosti. Díváme se rovněž na to, na jaké nové trhy bychom se měli zaměřit. Také hledáme partnery, kteří nám mohou pomoci přidat služby, které mají smysl nad našimi platebními platformami. Stejně jako německý poskytovatel úvěrů, společnost, Kreditech, kterého jsme nedávno koupili nebo jako Android Pay, Visa či Mastercard a řada velkých bank, se kterými spolupracujeme.
Čeští zákazníci mají rádi hotovost. Není to proti vašim obchodním plánům?
Česká republika s více než 60% plateb v hotovosti se poměrně dost liší od západní Evropy. Například Spojené království nebo USA jsou země, kde má dobírka téměř nulový podíl na trhu. Na druhou stranu v Rumunsku má dobírka podíl 80%. V České republice je těch 60% součet zboží placeného na dobírku a hotovosti zaplacené zákazníky, kteří koupí zboží on-line a jdou si je vyzvednout do obchodu, kde zaplatí hotově.
Čeští zákazníci se však stávají stále většími fanoušky moderních metod. Jedná se například bankovní tlačítka, což je rychlý a bezpečný převod z účtu na účet prostřednictvím rychlé platební brány kliknutím na tlačítko banky. Roste také každým rokem podíl on-line plateb. Máme plány, jak k těmto trendům ještě více přispět.
Jak přesně?
Například tím, že zákazníci budou moci využívat půjčky, splátky nebo odložené platby, pokud budou chtít. Budou tedy moci mít výrobek hned, ale platit později, což by mělo pomoci dalšímu růstu. Budeme při tom moci spolupracovat se společnostmi jako je německý Kreditech, který jsme nedávno koupili, nebo s jinými poskytovateli úvěrových řešení. Díky tomu budeme moci rozšířit schopnost spotřebitelů platit a obchodníkům umožňovat růst podnikání. V současné době spolupracujeme s manažerským týmem, abychom definovali plán rozvoje. Bude záviset na místní legislativě a také na výsledcích implementace PSD2. Domníváme se však, že díky novým službám budeme silnější a nabídneme zákazníkům více služeb a výhod.
PayU je aktivní na 16 trzích po celém světě. Jak byste popsal český trh ve srovnání s jinými?
Český trh je ve skutečnosti velmi dobře nastartován v elektronickém obchodování, ale stále existuje spousta prostoru pro růst. Podle nejnovější statistiky, kterou jsem viděl, tvořil elektronický obchod jen asi 8% celkového obchodu. Ve srovnání s ostatními rozvinutými trhy by místní čísla měla být dvojnásobná, ne-li trojnásobná. Podle jiné statistiky nakupuje přibližně 52% českých spotřebitelů on-line. To by mělo být nejméně 80 nebo 90%, jako ve Velké Británii, v Německu, Rakousku nebo USA. Ale naopak oproti třeba Polsku jste dál. Tam je podíl elektronického obchodování na maloobchodu jen asi 4%, takže polovina českého. Ve srovnání s Polskem jste menší, ale mnohem více rozvinutý trh.
Mario Shiliashki
CEO společnosti PayU pro region EMEA (Europe, Middle East, Africa)
Mario Shiliashki byl jmenován generálním ředitelem společnosti PayU pro region EMEA v říjnu roku 2015. Před nástupem do PayU byl viceprezidentem a vedoucím skupiny globálních rozvíjejících se plateb ve společnosti Mastercard a výkonným ředitelem společnosti PayPal v Asii, kde spustil PayPal v Japonsku, Singapuru, Malajsii, Indii, Thajsku a Vietnamu, čímž pro společnost získal tržby přes 100 milionů USD. Mario je poradcem společnosti Metamorphic Ventures v New York City a má rád pomáhání začínajícím podnikům. Ve své rané kariéře byl analytikem společnosti Equity Goldman Sachs a následně strategickým poradcem společnosti Bain. Je držitelem MBA z Harvard Business School a bakalářského titulu v oboru Finance a ekonomie z Bryant University.