Pro podnikatelský úspěch jsou klíčové životní zkušenosti a víra ve vlastní úspěch

11. 8. 2011

Sdílet

Ernst & Young oslovila 685 podnikatelů z celého světa a provedla detailní pohovory s vítězi národních kol celosvětové soutěže Podnikatel roku. Výsledky jsou shrnuty ve zprávě „Nature or nurture: Decoding the entrepreneur“, která mapuje nejen společné podnikatelské znaky, ale i problémy a cíle úspěšných podnikatelů z celého světa.

Podnikatelem se člověk nerodí, nejdůležitější jsou jeho životní zkušenosti. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ernst & Young mezi 685 podnikateli z celého světa, který mapuje společné podnikatelské znaky, ale i aktuální problémy a cíle úspěšných podnikatelů z celého světa. Celých 45 % respondentů začalo podnikat až po třicítce. Téměř 60 % podnikatelů bylo v minulosti zaměstnanci jiných společností a 33 % považuje právě tyto zkušenosti za klíčové pro podnikatelský úspěch. Za největší překážky podnikatelského úspěchu považují podnikatelé nedostatek finančních prostředků, odborníků a chybějící know-how.

 

Zkušenosti jsou klíčem k úspěchu 

„Výsledky průzkumu boří zažitý stereotyp, že každý úspěšný podnikatel začíná s podnikáním, aniž by dokončil vysokou školu a měl nějaké pracovní zkušenosti,“ vysvětluje Magdalena Souček, vedoucí partnerka Ernst & Young v České republice. „Je pravda, že řada podnikatelů podniká od mládí. Nicméně téměř polovina respondentů začala podnikat až po třicítce.“

Na otázku, z čeho pro svou podnikatelskou kariéru čerpali největší poučení, odpovědělo nejvíc oslovených podnikatelů (třetina), že to byly jejich zkušenosti z předchozího pracovního poměru. 30 % uvedlo vysokoškolské vzdělání a 26 % mentora.

„Podnikatelé z celého světa se shodli, že pro úspěšného podnikatele jsou dnes jeho rané podnikatelské zkušenosti, kulturní zázemí a vnější prostředí stejně důležité jako jeho charakterové vlastnosti,“ říká Magdalena Souček. „Zdá se, že pro formování podnikatelského způsobu myšlení je důležitější to, čím člověk v životě projde, než to, s čím se narodil.“ 

 

Podnikatelé mají určité společné vlastnosti 

I když průzkum ukázal, že podnikatelem se člověk nerodí, vyplynuly z něj určité modely chování a postoje, které jsou pro podnikatele typické a jimiž se odlišují od manažerů strukturovanějších korporátních společností. Na otázku, které jsou tři nejdůležitější vlastnosti úspěšného podnikatele, odpověděly více než tři čtvrtiny respondentů, že podnikatel „musí mít vizi“, „vášeň, zaujetí pro věc“ (73 %) a „tah na branku“ (64 %). Na čtvrtém místě podnikatelé zmínili čestnost, následovaly novátorství, schopnost jít do rizika, odolnost, proaktivita a zaměření na zákazníka. Naproti tomu podnikatelů, kteří uvedli flexibilitu (33 %), důraz na kvalitu (18 %) nebo loajalitu (14 %), bylo podstatně méně.

„Naše zjištění naznačují, že to, co mají úspěšní podnikatelé většinou společné, je schopnost vidět příležitost i tam, kde ostatní vidí jen rizika. Klíčový je optimismus a víra ve vlastní úspěch – navzdory všem, kteří je od podnikatelských plánů zrazují,“ dodává Magdalena Souček.

 

Finance, lidé a know-how – tři největší překážky podnikatelského úspěchu 

S překážkami se při svém podnikání setkala více než polovina (60 %) dotázaných podnikatelů, přičemž za největší problém považují nedostatek finančních prostředků (33 %). To odpovídá i zkušenostem ostatních podnikatelů, mnozí z nich se stále potýkají s problémy s přístupem k úvěrům, přestože banky v řadě zemí podmínky pro jejich poskytování postupně uvolňují. Dalšími dvěma nejčastěji uváděnými překážkami jsou omezené možnosti získat pracovníky s odpovídajícími znalostmi a zkušenostmi a potřebné know-how.

 

Jeden podnik většinou nestačí – deset procent dotázaných podnikatelů založilo již deset a více firem 

Většina podnikatelů se zdaleka nespokojí jen s jedním podnikem. 60 % respondentů průzkumu založilo ve své dosavadní kariéře minimálně tři společnosti, 20 % minimálně šest, a 10 % uvádí dokonce více než deset nově založených společností. To ovšem neznamená, že při založení nové společnosti tu předchozí úplně opustí. 45 % oslovených podnikatelů uvedlo, že si ponechali obchodní podíl v každém z předchozích podniků, 28 % alespoň v některém z nich. 

 

 

O soutěži Ernst & Young Podnikatel roku 

Soutěž Podnikatel roku (Entrepreneur Of The Year), která vybírá nejúspěšnější průkopníky v oblasti podnikání, byla založena společností Ernst & Young ve Spojených státech amerických v roce 1986. Během své existence se rozšířila do řady zemí celého světa a v současné době se jako jediná světově uznávaná soutěž svého druhu pravidelně vyhlašuje již v téměř 50 zemích na šesti kontinentech. Jejím cílem je ukázat veřejnosti vynikající osobní příklady na poli podnikání, které mohou být vzorem pro mladé, začínající podnikatele. Soutěž Podnikatel roku je koncipována jako mezinárodní, proto jsou kritéria, podle nichž jsou posuzováni jednotliví účastníci, v každé zemi srovnatelná. V roce 2011 vyhlásí společnost Ernst & Young již dvanáctý ročník této soutěže v České republice. Podrobnější informace naleznete na webových stránkách www.podnikatelroku.cz.

ICTS24


Zdroj: Ernst & Young