Čeští exportéři jsou ohroženi americkými cly

Česká republika nově patří mezi země, které jsou ohrožené americkými cly. Prezident Donald Trump reaguje tímto krokem na novou digitální daň pro velké internetové giganty, kterou na konci loňského roku schválila česká vláda.



Rizika pro český export

 

„V prvé řadě chci říct, že obchodní války jsou nástrojem blafování a nemusíme hned psát nejčernější scénáře a strašit v Česku ekonomickým úpadkem nebo velkou nezaměstnaností,“ říká specialista na mezinárodní daně Martin Houska z poradenské společnosti BDO a pokračuje: „Na druhou stranu se nemůžeme tvářit, že se nic neděje. Spojené státy jsou významnou exportní destinací pro české firmy, která je po Evropské unii druhým největším odbytištěm. Meziročně generuje stále větší objem vývozu, který se pohybuje kolem 90 miliard korun. Zatím sice není zcela jasné, jakých výrobků by se případná cla týkala a jak vysoké by byly celní sazby. Nicméně z hlediska struktury českého exportu se jeví jako zranitelný automobilový průmysl. Velká část českých subdodavatelů a producentů komponentů je navázaná na přední německé automobilky, pro které je americký trh klíčový. Uvalení cla ale ohrožuje v Česku i další segmenty, především výrobce zboží s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou například letecké motory, mikroskopy nebo optická zařízení.“

 

Sporná digitální daň
 
Prezident Trump hrozí Česku zavedením cel kvůli nové digitální dani, která je určena velkým internetovým gigantům a má platit od poloviny letošního roku. Nehledě na mezinárodní obchodní spory a komplikace vzbuzuje daň řadu otazníků i na domácí půdě. Zatímco ministerstvo financí si od daně slibuje v prvním roce výnosy přesahující 2,1 miliard a narovnání podnikatelského prostředí v digitálních službách, praxe může být složitější. Největší úskalí vězí v tom, že nadnárodní firmy a finanční úřad nemusí najít shodu ve stanovení základu daně a každý subjekt bude operovat s jinou částkou.

 

Digitální daň přináší v současné době mnoho praktických otázek. Jednou z povinností plátce daně je vést v evidenci pro účely daně veškeré údaje vztahující se k jeho daňovým povinnostem. Jedná se například o údaje o počtu zhlédnutí cílené reklamy uživateli z České republiky nebo využití digitálního rozhraní k uzavření transakce jako je například ubytování či zapůjčení automobilu při cestování. Tyto údaje však musí Finanční správě při daňové kontrole plátce daně poskytnout, ovšem jejich ověření je prakticky nemožné.

 

Zdroj: BDO

Úvodní foto: © Ivan Kruk - Fotolia.com

další článek »








Komentáře