Hlavní navigace

Česká e-commerce: Nejvyšší čas na expanzi do zahraničí

4. 5. 2017

Sdílet

 Autor: Jakub Jirsák - Fotolia.com
Klíčové je zaměření na mobilní uživatele.

Pokud domácí internetové obchody pomýšlejí na rozšíření své působnosti do zahraničí, neměly by s tím otálet. O nakupování na internetu je globálně stále větší zájem a situace na trhu se může za dva roky změnit. „Proto je nejvyšší čas, aby české e-shopy začaly více expandovat do zahraničí. Některé jsou v tomto ohledu již aktivní, ale stále je co zlepšovat,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). APEK k tomu přispěl vytvořením nové eCommerce akademie, jejiž první ročník probíhá letos. Pět tematických bloků proběhne od 21. 4. do 16. 6. 2017 a na odborném programu se podílely Google, APEK a Acomware.


Hlavním doporučením pro úspěšný vstup do zahraničí je zacílení na mobilní telefony. Podíl ve vyhledávání na internetu se v Evropě i celosvětově přesouvá z počítačů právě na ně. „Některým českým e-shopům stále schází mobilní verze webových stránek, což je velká chyba,“ prohlásil Jan Vraný, obchodní ředitel české pobočky Googlu, který v expanzi domácích e-shopů vidí velký potenciál. „České internetové obchody jsou v rámci střední Evropy na špici, a proto by byla obrovská škoda promarnit příležitost. V zahraničí by měly budovat širokou základnu. V současné době tam totiž není taková konkurence, což se v příštích dvou letech určitě změní.“

 

Podle studie konzultační společnosti Acomware zvýší v letošním roce investice pro expanzi na zahraniční trhy 14 procent domácích e-shopů. Pro osm procent z nich představuje tato strategie hlavní způsob dalšího růstu. „Český trh je vysoce konkurenční a další posun v něm je pro mnohé hráče finančně náročnější než rozšíření aktivit do zahraničí. Pro tyto kroky je ale potřeba řádně připravit firemní procesy,“ dodal Ondřej Klega, vedoucí marketingového oddělení společnosti Acomware, podle níž dělá řada českých e-shopů při vstupu do zahraničí chyby. „Majitelé se při plánování expanze často rozhodují pocitově podle představy o kupní síle, a proto volí velmi složité a specifické trhy, například Velkou Británii nebo Německo. My doporučujeme věnovat dostatek času analýze exportního potenciálu,“ podotkl Klega.

Byl pro vás článek přínosný?