Hlavní navigace

Ekonomická aktivita obyvatelstva roste, míra nezaměstnanosti ovšem rovněž

4. 2. 2013

Sdílet

Řady zaměstnanců se v posledním čtvrtletí letošního roku rozrostly oproti minulému roku o 31,1 tisíc osob. Ve srovnání s předchozími třemi měsíci se ale počet zaměstnaných snížil, a to o 3,9 tisíc. Míra nezaměstnanosti se podle metodiky Mezinárodní organizace práce zvýšila meziročně o 0,7 procentního bodu na 7,2 %. Index nákupních manažerů vzrostl z předchozích 46 na 48,3 bodu.

Poslední čtvrtletí minulého roku není tím ekonomickým obdobím, na které budeme rádi vzpomínat. Ukazuje to většina ukazatelů a ani výběrové šetření pracovních sil není výjimkou. Práci v porovnání s předcházejícími třemi měsíci ztratilo necelých čtyři tisíce zaměstnaných. Ve skutečnosti to ale mohlo být mnohem více, protože se dá očekávat, že někteří nezaměstnaní naopak nastoupili do práce.

 

Vzdělání, vzdělání, všechny smutky zahání...

Výsledkem přelívání mezi jednotlivými skupinami na trhu práce (zaměstnaní, nezaměstnání, ekonomicky neaktivní) je růst počtu nezaměstnaných, který se mezičtvrtletně zvýšil o více než 14 tisíc osob na 379,5 tisíc. Podíl dlouhodobě nezaměstnaných vzrostl na necelých 43 %.

Vzdělání je stále důležitým faktorem, který rozhoduje o uplatnění na trhu práce. Ve skupině osob se základním vzděláním je v současné době téměř každý třetí bez práce. Středoškoláci (bez maturity) jsou na tom už o poznání lépe (míra nezaměstnanosti 8,6 %). Tento vývoj není nijak překvapivý, nicméně neměl by být generalizován na tezi: čím více vysokoškoláků (míra nezaměstnanosti jen 2,9 %) tím lépe.

Na negativní informaci z trhu práce můžeme ale najít i pozitiva. Celková zaměstnanost, tedy počet osob, které buďto pracují jako zaměstnanci nebo podnikají, vzrostla, což spolu s rostoucí nezaměstnaností jasně ukazuje, že se zvyšuje ekonomická aktivita obyvatelstva. Jinými slovy, počet Čechů a Češek, kteří buďto pracují, nebo aktivně hledají práci, se zvyšuje.

 

Koncoví spotřebitelé, plačte!

Podmínky na trhu práce se ani letos nezlepší. Firmy ukázaly, že v lednu musely dále propouštět, ačkoliv poptávka po jejich produktech neklesala již tak rychle jako ke konci minulého roku. Dalším neduhem je obnovený růst cen vstupů, které firmy v aktuálních podmínkách nejsou schopny přenést na koncového spotřebitele. To jsou zhruba základní informace od nákupních manažerů, jejichž index vzrostl v lednu z předchozích 46 bodů (nejnižší hodnota za 41 měsíců) na nejvyšší hodnotu od srpna 2012, čili 48,3 bodu. 

 

Autor je makroekonomický analytik GE Money Bank

 

Byl pro vás článek přínosný?