Hlavní navigace

Malé a střední firmy v Evropě odkládají digitalizaci

9. 11. 2011

Sdílet

 Autor: © peshkova - Fotolia.com
Menší firmy nemají informace o digitálních řešeních, bojí se o bezpečnost a nevidí užitek pro své zákazníky.

Výhody digitálního světa jako obchodování přes internet, elektronická fakturace nebo tzv. cloud computing ještě stále nedorazily mezi evropské malé a střední podniky. Navíc v době, kdy je podle Evropské komise internet nejrychleji rostoucím prodejním kanálem v maloobchodě. Ukazuje to nejnovější průzkum Asociace profesních účetních ACCA s názvem Digitální agenda pro evropské malé a střední firmy

Z odpovědí 661 účastníků celoevropského průzkumu vyplynulo, že největší problémy malých a středních firem s digitalizací jsou v oblasti bezpečnosti řešení, užitečnosti pro jejich zákazníky a celkové informovanosti o digitálních nástrojích. Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko, k průzkumu řekla: “Výsledky průzkumu nás překvapily. Digitální řešení jako elektronické faktury nebo obchodování přes internet totiž představují jak prostor pro úspory, tak i nové obchodní příležitosti, což jsou typické agendy menších firem.”

 

Elektronické faktury – Středoevropané chtějí podporu státu 

Evropská komise odhaduje potenciál úspor prostřednictvím elektronické fakturace na interval 135-245 miliard eur ročně. Přitom podle jejích údajů má čistě elektronickou podobu pouze pět procent faktur, které si mezi sebou v B2B vztazích vymění evropské firmy. 

Neinformovanost o řešeních elektronické fakturace je podle firem v průzkumu ACCA hlavní bariérou jejího zavedení. Přes 20 procent firem navíc uvádí, že elektronická fakturace je pro ně zbytečná, protože zákazníci nebo partneři ji nevyžadují. Přibližně 10 procent firem vidí nedostatek nákladově efektivních řešení pro elektronickou fakturaci. 

Nicméně ve střední a východní Evropě jsou argumenty mluvící proti elektronické fakturaci jiné. Skoro 20 procent respondentů zde uvádí, že intervence vlád při rozšiřování e-fakturace je nedostatečná (v západní Evropě necelých 5 procent). Přibližně 15 procent firem si stěžuje na její cenovou dostupnost (v západní Evropě sotva 3 procenta).

 

Obchodování pomocí internetu (e-commerce) 

Internet nezná hranice. Může proto být strategickým prodejním kanálem pro menší firmy, které jsou často geograficky oslabeny vůči těm velkým. “Pomocí internetu mohou malé firmy “vyrůst” přes noc. Mohou začít nabízet své produkty třeba v zahraničí a naplno využívat výhody společného evropského trhu,” dodala Kateřina Benešová. 

Nejčastější překážky využití nástrojů e-commerce v segmentu malých a středních firem jsou nedostatek informací, ale také nezájem zákazníků, komplexita a cena řešení.

 

Financování firem pomocí tzv. “social lending” 

Turbulence na trhu a hrozící kolaps bankovního systému v letech 2008 až 2010 radikálně zhoršili dostupnost financí pro malé a střední podniky. Vznikl proto fenomén s názvem “social lending”. Jedná se o půjčování financí firmám ze strany jednotlivců. Tato forma investování se odehrává na internetu, kde příslušné platformy nabízí různé formy investování a firmy se ucházejí o jejich přízeň.

V průzkumu ACCA však přes 20 procent respondentů uvádí bezpečnostní riziko jako bariéru rozvoje této formy digitalizace. Střední a menší firmy se rovněž shodují na tom, že v této oblasti neexistuje dostatek specialistů.

 

Z průzkumu ACCA dále vyplynulo: 

Bezpečnost nesmí být podceněna jako překážka digitalizace menších firem. V průzkumu totiž bezpečnostní rizika digitalizace zdůrazňovali právě ti, kteří digitální nástroje jako elektronické faktury, e-commerce atd. již používají. Evropská digitální agenda by se měla více sjednotit. Například elektronická fakturace je častá v severských státech. Ve střední a východní Evropě je však spíše výjimkou.

 

Plné znění zprávy z průzkumu ACCA najdete zde:

http://www2.accaglobal.com/general/activities/library/small_business/sb_pubs

 

 

Zdroj: ACCA

 

Foto: © peshkova - Fotolia.com

 

Byl pro vás článek přínosný?