Osm z deseti Čechů by uvítalo povinnou výuku finanční gramotnosti již na základní škole

Češi si nejčastěji vybírají půjčku podle celkové ceny, kterou za půjčku zaplatí. Součet splátek je při sjednávání půjčky rozhodující pro 60 % oslovených. Necelých 17 % se rozhoduje podle výše měsíčních splátek. Jen pro 11 % je nejdůležitější roční procentní sazba nákladů (RPSN).



Zkušenost s některým z úvěrových produktů mají více než dvě třetiny českých spotřebitelů. Nejčastěji si půjčujeme na bydlení (32,2 %) a na vybavení domácnosti (28,1 %). Pomyslnou třetí příčku s téměř 19 % zaujímá nákup automobilu. Dokládají to výsledky výzkumu agentury IPSOS, který si nechala zpracovat společnost ESSOX.

 

Češi podle výsledků výzkumu nejčastěji vybírají půjčku podle celkové ceny, kterou za půjčku zaplatí. Součet splátek je při sjednávání půjčky rozhodující pro 60 % oslovených. Necelých 17 % se rozhoduje podle výše měsíčních splátek a pro 11 % je nejdůležitější roční procentní sazba nákladů (RPSN).

 

Spotřebitelé také nepodceňují význam finančního vzdělávání. Povinnou výuku finanční gramotnosti na druhém stupni základních škol by uvítalo 82 % dotázaných. To je dobrá zpráva, protože 60 % z oslovených respondentů nezná význam zkratky RPSN.

 

Finanční gramotnost by měla patřit k základním dovednostem vyučovaným na základních školách, neboť již dnešní středoškoláci mají často bankovní účet a platební kartu. Ukazuje se, že spotřebitelé málo ověřují odpovědný přístup samotné finanční instituce: zda prověřuje odpovědně jejich schopnost půjčku splatit, jejich platební historii v úvěrových registrech, její přístup ke spotřebiteli v případě, že se něco pokazí a spotřebitel nemá na řádné splácení dostatek peněžních prostředků.

 

Zkušenosti spotřebitelů s půjčkami

 

Zatímco téměř čtvrtina mužů si v minulosti vzala úvěr na nový vůz, ženy investovaly častěji do vybavení domácnosti (34 %). 

 

Ačkoli jsou dnes rozsáhlé možnosti, jak získat některý z úvěrových produktů, při sjednávání půjčky se často chováme konzervativně. Polovina z oslovených preferuje její sjednání v kamenné pobočce. 33 % dává přednost zprostředkování půjčky online. Nejčastěji preferují sjednání půjčky online muži ve věku 36 – 53 let, zde by tuto formu volilo 40 % dotázaných.

Úvěrové služby v závislosti na věku

 

Výsledky výzkumu také prozradily, jak se mění naše spotřebitelské chování v závislosti na věku. Zatímco do bydlení a nákupu vozu by s půjčkou investovali nejčastěji lidé ve věkové skupině od 30 do 44 let, téměř 17 % mladých do 26 let by na úvěr investovalo do svého vzdělávání. Naopak téměř čtvrtina oslovených ve věkové kategorii od 54 do 65 let by použila některý z úvěrových produktů na nečekané výdaje.

Úvodní foto: © auremar - Fotolia.com

« předchozí článek další článek »








Komentáře