Hlavní navigace

Změnit dodavatele energie v elektronické aukci? Ne, díky

23. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © pioregur - Fotolia.com
Elektřinu nebo plyn levněji, úspory až v řádech desítek procent. Těmito nabídkami lákají elektronické aukce dodávek energií. Mohou se jich zúčastnit nejen maloodběratelé, ale i velkoodběratelé.

Tradiční přísloví praví, že komu se nelení, tomu se zelení. Někteří z nás tak pod vidinou několika uspořených zelených stokorun zmíněné lákavé nabídky vyslyší a zkusí si na aukci energii sami nakoupit. Teprve čas ukáže, kdo si bude nakonec mnout ruce a počítat uspořené peníze a kdo si bude vyčítat, že se neřídil jiným příslovím, které říká, že je lepší dvakrát měřit a jen jednou řezat.

Aukcí, v nichž odběratel může „vydražit“ elektřinu nebo plyn, v poslední době přibývá jako hub po dešti. Zpočátku se do nich zapojovaly podniky a orgány veřejné správy, dnes jsou poskytovány i domácnostem. konají se v elektronické aukční síni, kde zákazník on-line sleduje nabídky jednotlivých dodavatelů. Ti se předhánějí v nejnižších variantách a soutěží mezi sebou o přízeň odběratelů. To je bezesporu lákavá představa, která však není bez „háčků“ a chyb.

 

Úskalí a pasti 

Stejně jako při každé jiné aukci nebo obchodování by se dražitel měl, alespoň do určité míry, orientovat v předmětné problematice. To je nezbytné, aby dokázal jednotlivé nabídky správně vyhodnotit vzhledem k aktuální situaci a možnému vývoji. Svým rozhodnutím totiž na sebe přebírá i související riziko. To může spočívat například v tom, že cena, za niž energii v určitý den a hodinu nakoupí, pro něj bude platit bez možnosti změny po danou dobu (například dvou let), a to i když v tomto období bude díky vývoji na trhu ostatním zákazníkům klesat. Co se proto zpočátku mohlo zdát jako výhoda, může se rázem změnit ve velkou nevýhodu.

Dalším úskalím může být fakt, že účastník elektronické aukce v jistém smyslu tzv. kupuje zajíce v pytli. Mění totiž svého spolehlivého dodavatele energie za nového, kterého vybírá pouze podle jediného hlediska – ceny nabízené v jednom konkrétním okamžiku. Ta ale sama o sobě vypovídá o kvalitě, postavení na trhu, serióznosti, pověsti, obchodních podmínkách a budoucí perspektivě dodavatele pramálo. Přitom by za normálních okolností tyto faktory odběratel jistě zohledňoval. Navíc i když nebude s výsledkem aukce spokojen,  odmítne s vybraným dodavatelem uzavřít smlouvu a rozhodne se zůstat u dodavatele současného, přesto bude muset uhradit pořadateli aukce finanční náhradu.

 

Rázem přijdete o devadesát partnerů 

Každý by si měl dále uvědomit, že změnou dodavatele nevratně přichází o veškeré výhody a bonusy, které byl dlouhodobě zvyklý využívat u původního dodavatele a jež pak už nemusí mít nikdy k dispozici. Proč je to tak důležité? Praktický přínos těchto výhod pro rodinný rozpočet totiž plně doceníme, až když o ně přijdeme. Málokdo si navíc uvědomuje, že jejich správným využitím lze mnohdy ušetřit více než u samotné ceny energie.

Jako příklad se nabízejí různé věrnostní programy. Pražská plynárenská vydává například svým zákazníkům zdarma zákaznickou kartu, s níž je možné čerpat slevy a výhody u více než devadesáti partnerů tohoto projektu. Namátkově lze jmenovat renomované cestovní kanceláře, které poskytují držitelům karty zájezdy se slevou až 12 %, což představuje úsporu na rodinné dovolené až několik tisíc korun. Kartu lze využívat i na sportovištích, v kinech, divadlech, restauracích nebo při nákupu zboží a služeb.

 

Kdybych to byl býval věděl… 

V neposlední řadě je třeba zvážit i možnost kontaktu a komunikace s dodavatelem a komfort obsluhy, který poskytuje. Je totiž velký rozdíl mezi tím, když dodavatel energie provozuje ve městě obchodní kanceláře, kam je možné se v případě problémů obrátit a vše rychle vyřídit, nebo tuto službu nenabízí a problém je třeba řešit pouze zdlouhavou korespondenční cestou. Rozhodně se tedy vyplatí postupovat při změně dodavatele energie vždy obezřetně a hodnotit celou věc komplexně a z více úhlů pohledu. Stávající dodavatel navíc mnohdy může nabízet různá zajímavá cenová zvýhodnění, o jejichž existenci nemusíme mít ani potuchy. I proto je před rozhodnutím, zda přejít k jinému dodavateli, dobré zjistit, co vlastně nabízí ten stávající. Mnohdy to může být velmi překvapivé zjištění.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Byl pro vás článek přínosný?