Pro letošní ročník Fóra organizátoři zvolili motto „Controlling = podpora výkonného vedení výkonné firmy“ a drželi se osvědčeného formátu v podobě diskusních panelů a impulsních přednášek. Hlavnímu programu pak předcházely čtyři prakticky zaměřené workshopy, kde si účastníci mohli vyzkoušet controllingový simulátor společnosti INEKON Systems, dozvěděli se praktické informace pro vytváření atraktivních a informativních reportů (Lukáš Cyrankowski, KIVET), seznámili se s problematikou vyčleňování z holdingu (Martina Enžlová, ALSTOM s.r.o.) a také s kybernetickým procesním controllingem (Rostislav Sicha, MITAS a.s.).
To oni, my ne
Zajímavá diskuse se rozproudila v diskusním panelu věnovanému manažerským návykům a zlozvykům. František Kulovaný jr. (BAEST Machines & Structures) a Zdena Šimánková (Netretail Holding & MALL CZ) ve svých vystoupeních trefně pojmenovali nejčastější manažerské i zaměstnanecké nešvary a komunikační problémy, které známe všichni z velkých i malých společností. Zmínili se o syndromu velkých firem, který se projevuje jako boj mezi odděleními („to oni, my ne“), o nutnosti vytvoření komunikačních standardů, aby došlo k eliminaci ztrát informací, a o roli manažera jako osoby, která se neupíná na jednu strategii, ale která musí být schopná vytvářet variantní řešení.
Doba klasických rozpočtů už skončila
O své zkušenosti s tvorbou globálních rozpočtů se s ostatními podělil Stanislav Hájek (John Crane Sigma), který představil nový firemní systém slaďování rozpočtů na úrovni jednotlivých zemí do vizí globální strategie: „Rozpočet se tvoří jako socha. Každá země ‚naveze‘ svá data jako hlínu a tu pak formují lidé s globálním nadhledem.“ Václav Houser (INEKON Systems, s.r.o.) zmínil nový trend v plánování a rozpočtování a také trend nárůstu podílu nefinančních ukazatelů v reportingu: „Doba klasických rozpočtů už skončila. Řídit firmu pouze pomocí finančních rozpočtů nestačí. Vzniká zde integrovanější model. Přibývají i plány nefinančních ukazatelů. Finanční rozpočtování patří na smetiště dějin.“
Největší komunikátor ve firmě
Hana Soukupová (Masokombinát Plzeň) pak ve své profesionální a zároveň emotivně podané přednáška mluvila o roli controllera jako lodivoda, který by měl ale být neustále i v neformálním kontaktu s různými zaměstnanci, protože to je cesta, jak se dostat k důležitým informacím: „Data si člověk uhlídá, je třeba mluvit neformálně a dozvědět se i nečíselné údaje.“ S rolí controllera jako výborného komunikátora souhlasil také Matěj Zachoval (FTE Automotive Czechia): „Controller je největším komunikátorem ve firmě. To, jaká slova volí k popisu a interpretaci dat, má zásadní vliv na to, jaká rozhodnutí vedení přijme – například pokud jde o snížení počtu zaměstnanců, přesun výrobního závodu apod. Reporting je cizí jazyk, kterým se snažíme informovat o tom, co se v organizaci děje.“