Podle průzkumu, který si nechala zpracovat platební společnost Twisto, je důvodem dominující hotovosti strach z nefunkčnosti karty, vysokých poplatků a nevýhodných kurzů. Jak průzkum ukazuje, Češi opravdu poplatky neznají. Alespoň částečně popsat poplatek za platbu kartou v zahraničí umí jenom každý osmý Čech, tedy 12 %. Průzkumu, který pro Twisto realizovala renomovaná agentura Perfect Crowd, se na počátku června zúčastnilo 619 respondentů.
Cílem průzkumu bylo zjistit platební návyky Čechů v zahraničí a ověřit si, do jaké míry platí kartami a jaké mají informace o případných poplatcích. „České banky si typicky ke každé platbě v zahraničí účtují skrytý poplatek v řádu jednotek procent, což, jak průzkum ukázal, většina Čechů neví. Jenom každý zhruba osmý dotazovaný uměl popsat, jak poplatek za platbu kartou vypadá. Banky fakt, že si poplatky účtují, bedlivě skrývají,“ říká k datům Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista.
K platbám kartou v zahraničí jsou více nakloněni muži a méně se bojí případné nefunkčnosti karet či poplatků. 45 procent žen se obává, že karta nebude v zahraničí fungovat, tuto obavu s nimi sdílí 37 % mužů. Vysokých poplatků se obává 43 % žen, v případě mužů to je 36 %. Nevýhodného kurzu se bojí 36 % žen a vedle toho jenom 29 % mužů.
Z hotovostí ze směnárny vycestuje do zahraničí 74 % Čechů, 19 % přiznává, že před směnou si nijak neověřuje výhodnost kurzu. Alespoň jednou za dovolenou kartu pro platbu využije 65 % dotazovaných a Češi také často vozí měnu, jež jim zůstala z poslední dovolené, aby si ji směnili v místní směnárně, toto dělá 21 %.
Další otázkou Twisto zjišťovalo, zda Češi vědí, co vybrat na platebním terminálu, když se jich zeptá, zda chtějí rovnou přepočítat částku do českých korun, nebo zda chtějí platbu zadat v místní měně. „Polovina dotazovaných správně volí platbu v místní měně. V případě, že zákazník zvolí rovnou přepočet do českých korun, bude mu převeden dle kurzu obchodníka, který má často podstatně horší kurzy než banky, takže to rozhodně nedoporučuji,“ radí Šmída.
Součástí průzkumu byly také dotazy věnované pojištění. Nejvíce (57 %) lidí řeší pojištění online, čtvrtina v pobočce a jenom 12 % lidí má celoroční pojištění a 6 % přiznává, že se nikdy nepojišťují. Následně ovšem každý osmý (12 %) přiznal, že na poslední dovolené vůbec neřešil cestovní pojištění a třetina vycestovala bez úrazového pojištění, ukázal průzkum. „Považujeme za nezodpovědné vycestovat do zahraničí bez pojištění. I proto jsme s naším partnerem, pojišťovnou UNIQA, dali k účtům Twisto Premium celoroční pojištění pro celou rodinu,“ komentuje Šmída.