Zavedení takové daně by mělo přinést do státního rozpočtu cca 5 miliard korun ročně. To je částka jistě značná, navíc zhruba jedna čtvrtina celkového objemu příjmů, které má balíček zabezpečit. Je zapotřebí si uvědomit, že tuto částku by do rozpočtu přinesli „řadoví“ řidiči – nepodnikatelé. Podnikatelé už silniční daň platí. Podle vyjádření náměstka ministra financí Chrenka by taková daň měla být pro všechny řidiče bez ohledu na to, jak intenzivně svá auta používají. Výše daně bude odlišena pouze podle druhu vozidla – obsahu motoru, podobně jako je tomu u placení povinného ručení. Sazby by se pohybovaly na úrovni buď 1000 nebo 1500 Kč. Úvahy o osvobození cílí maximálně do okruhu invalidních osob.
Podle všeho podrobný materiál ještě nemá konečnou podobu, nicméně vyvolal bohatou diskusi. I když všichni o obecné rovině chápeme imperativ nutnosti řešit státní dluh, názory na tuto formu řešení se různí. Prostí občané se obávají o další snížení životní úrovně, pamětníci matně vzpomínají, že se kdysi tato daň snad „rozpouštěla“ do cen benzínu, flegmatici vyčkávají, co bude.
Nápad se snad má stát inspirací pro budoucí vládu a je pozoruhodné, že nejvyšší představitelé dvou nejsilnějších stran se na něj nedívají s porozuměním.
Sociální demokraté ústy svého stínového ministra financí Sobotky jsou toho názoru, že pro podporu výstavby a údržby silnic postačí příjem ze silničních známek (zdroj příjmu státního fondu dopravní infrastruktury) a spíš by situaci řešili zvýšením ceny mýtného, finanční experti ODS poukazují na navýšení byrokracie pro novou daň nutně potřebné. A tak už teď je osud nápadu značně nejistý. K této nejistotě navíc přispívá i prohlášení tiskového mluvčího ministerstva financí Ondřeje Jakoba, který k tématu možných změn v daňovém systému prohlásil, že jde o zprávy založené na informacích z rozhovoru náměstka ministra financí pro daně a cla Petera Chrenka pro jistý týdeník. Zdůraznil, že se jedná o osobní názor pana náměstka, nebo o úvahy, které zatím ani nebyly podrobeny interní diskusi na Ministerstvu financí. Zároveň připomněl, že „cílem současné vlády je připravit pro vládu vzešlou ze sněmovních voleb seznam doporučení, které povedou ke zlepšení stavu veřejných financí. Ačkoli se na doporučeních intenzivně pracuje, v tuto chvíli neexistuje žádný oficiální návrh Ministerstva financí“. Nezbývá než vyčkat.
Autorka působí v České asociaci finančních ředitelů (CACFO) při Svazu průmyslu a dopravy ČR