Čeští výrobci jsou po Řecích nejpesimističtější na světě

16. 11. 2011

Sdílet

Nejnovější vydání průzkumu Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey ukázalo, že vyhlídky zástupců výrobního sektoru a poskytovatelů služeb z celého světa se za poslední rok razantně změnily. Ve druhém čtvrtletí letošního roku výrazně pokleslo sebevědomí šéfů světových firem, jež se tak dostalo na vůbec nejnižší úroveň od roku 2009. Čeští výrobci z průzkumu vyšli jako jedni z největších pesimistů na světě – hůř už svou budoucnost vidí jen Řekové. 

Zkrocený optimismus – i tak by se daly popsat výsledky nejnovějšího vydání průzkumu Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey, který pravidelně zkoumá vyhlídky celosvětových výrobců a poskytovatelů služeb. Zjišťuje přitom jejich očekávání v několika oblastech: od obecné obchodní aktivity přes předpokládaný objem nových zakázek až po vyhlídky vývoje zaměstnanosti.

 

Čeští výrobci růžové zítřky rozhodně nečekají

"Z aktuálních zjištění zcela jasně vyplývá, že jakkoli si loni představitelé byznysu mysleli, že mají našlápnuto ven z krize, teď na ně plně dolehly příznaky nového ekonomického zpomalení,“ komentuje průzkum Jan Linhart, Partner, KPMG Česká republika. Vyhlídky zástupců světových výrobců a poskytovatelů služeb totiž byly ještě loni v červnu výrazně optimistické – dotazovaní tehdy předpokládali růst tržeb i zisků a měli velmi vysoká očekávání ohledně dalšího vývoje zaměstnanosti nebo investic. O rok později – v červnu 2011 – je ale všechno jinak a respondenti výrazně snižují svá očekávání ve všech sledovaných oblastech a jejich optimismus je již o poznání střízlivější. 

 

Výrobní společnosti – Česká republika

Čistá váha (procento respondentů očekávajících zlepšení/zvýšení mínus procento respondentů očekávajících zhoršení/snížení)

 

Červen 2010

Říjen 2010

Únor 2011

Červen 2011

Obchodní aktivita

+28.7

+41.7

+42.8

+26.6

Růst tržeb

+21.1

+16.7

+19.5

+14.4

Nové objednávky

+39.2

+38.5

+50.9

+36.2

Zisky

+5.8

0.0

+15.1

+4.8

Zaměstnanost

+9.4

+8.3

+20.1

+13.3

Využívání kapacit

+39.2

+35.4

+38.4

+38.3

Investiční výdaje

+7.6

+18.8

+21.4

+18.6

Výdaje na výzkum a vývoj

+1.2

+5.2

+15.1

+13.8

Vstupní ceny

+49.1

+58.3

+61.6

+42.0

Výstupní ceny

+17.0

+13.5

+29.6

+18.1

Poměr stavu zásob výrobků k tržbám

 

-11.1

-4.2

-1.9

-2.7

 

 

Ačkoli čeští výrobci deklarují téměř stejnou míru optimismu ohledně obchodních aktivit (+26,6 bodu) jako před rokem (+28,7 bodu), jejich očekávání patří k nejnižším v celém průzkumu – s výjimkou Řecka, které je v této kategorii jako jediné z celého světa ve výrazně záporných hodnotách (-28 bodů).

Ačkoli optimismus českých výrobců výrazně poklesl ve všech sledovaných oblastech, výsledky jsou na rozdíl od zmiňovaného Řecka stále v plusových hodnotách. Podle zástupců českých výrobních firem jim následujících 12 měsíců přinese růst objemu nových zakázek – čistá váha u této položky dosáhla hodnoty +36,2 bodu. Ovšem i zde je zjevný pokles oproti letošnímu únoru, kdy čistá váha dosahovala + 50,9 bodu. K významné redukci optimismu došlo také ve vztahu k předpokládaným ziskům (+15,1 bodu v letošním únoru oproti pouhým +4,8 bodu v červnu). 

Meziročního zlepšení pak dosáhla zaměstnanost (+13,3 bodu). „Také u zaměstnanosti ale platí, že respondenti byli mnohem optimističtější letos v únoru. Zdá se, že druhé čtvrtletí jim tak trochu vzalo iluze,“ hodnotí Jan Linhart.

 

Celosvětově se čeká pokles zaměstnanosti i objemu investic

„Vezmeme-li v potaz všechny současné problémy Evropské unie nebo politickou situaci na Blízkém Východě, ani se nelze divit, že nálada na světových trzích není dobrá,“ říká Jan Linhart a doplňuje: „Malým překvapením naopak je, že nejvyšší míru optimismu vykázali respondenti z USA. Příčina je však zřejmě v tom, že průzkum nestihl zohlednit debatu o výši státního dluhu Spojených států.“

 

Obchodní aktivita podle oblastí a vybraných zemí

 

 

Jaro 2010

Léto 2010

Zima 2010

Jaro 2011

Léto 2011

 

Celosvětově

+50.9

+49.9

+40.8

+52.8

+45.5

 

BRIC

+63.4

+45.7

+49.9

+53.5

+33.3

 

US

+65.7

+69.3

+52.8

+64.3

+67.2

 

EU

+43.4

+44.5

+39.4

+51.7

+36.8

 

Japonsko

+25.9

+30.8

+15.5

+35.8

+34,0

 

Čína

+63,5

+38,2

+49,8

+49,0

+29,1

 

Německo

+46,1

+50,2

+36,6

+56,9

+31,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Během následujících 12 měsíců se pak očekává výrazné zpomalení růstu zaměstnanosti. Firmy po celém světě totiž přehodnotily své potřeby, a to zejména s ohledem na předpokládaný pokles obchodních aktivit. Propad zaměstnanosti se čeká celosvětově, nejcitelnější však má být v eurozóně a v Japonsku.

 

Obchodní aktivita podle sektorů

 

 

 

 

Jaro 2010

Léto 2010

Zima 2010

Jaro 2011

Léto 2011

Doprava

+51.5

+52.2

+36.8

+48.9

+48.9

Chemický průmysl

+66.9

+39.0

+50.8

+49.8

+33.6

Hutní průmysl

+52.0

+42.2

+37.1

+54.9

+41.7

Textilní průmysl

+48.3

+46.1

+37.3

+32.1

+37.7

Dřevařský a papírenský průmysl

+29.6

+30.4

+25.7

+37.3

+39.5

Strojírenství

+55.3

+56.3

+47.7

+63.6

+43.4

Jiná výrobní odvětví

+57.6

+54.5

+46.3

+57.7

+46.0

Potravinářský průmysl

+48.9

+45.4

+43.2

+48.5

+49.5

Elektronika

+54.9

+47.8

+49.5

+58.5

+51,1

 

S obecným poklesem optimismu a očekávaným propadem zaměstnanosti souvisí i to, že firmy v příštích 12 měsících neplánují významnější investice. „Svět byznysu momentálně prochází nezanedbatelnými ekonomickými otřesy, které pociťují firmy napříč státy i obory,“ uzavírá Jan Linhart. „Nejistota kolem ekonomické situace v USA a rostoucí zadluženost zemí Evropské unie předznamenávají nelehkou cestu plnou nepředvídatelných problémů a obchodních výzev. Na druhé straně ale můžeme říci, že firmy jsou nyní lépe připraveny na výkyvy ekonomiky, než tomu bylo před třemi lety. Budoucí vývoj proto zřejmě nebude tak dramatický jako tehdy. Zřejmě i proto jsou vyhlídky firem stále spíše optimistické.“

 

 

O průzkumu

Průzkum Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey pro výrobu a oblast služeb, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit, vychází z šetření mezi 11 000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se provádějí třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu.

Zájem o využití ekonomických průzkumů pro předpověď zlomových bodů v ekonomických cyklech se neustále zvyšuje. Průzkum Pulse – KPMG Global Business Outlook Survey používá identickou metodologii napříč všemi zkoumanými národy. Poskytuje unikátní perspektivu budoucích obchodních podmínek pro globální výrobce a poskytovatele služeb.

Průzkum zahrnuje tyto země: USA, Japonsko, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Irsko, Rakousko*, Nizozemsko*, Řecko*, Česká republika*, Polsko*, Brazílie, Rusko, Indie a Čína. (* U těchto zemí jsou dotazováni pouze výrobci.)

 

 

Zdroj: KPMG

Našli jste v článku chybu?