Český export do Číny od roku 2008 stabilně roste a podle Českého statistického úřadu se v roce 2017 zvýšil o téměř 20 %. Tento nárůst, společně s čínským zájmem o investiční příležitosti v České republice, vedl HSBC k vytvoření nové divize CEE-China Desk. Ta bude pomáhat českým podnikům a podnikům ze střední a východní Evropy expandovat do Číny a nabízet podporu čínským investorům a společnostem na jejich cestě do střední a východní Evropy.
„Čínský HDP na obyvatele je stále výrazně nižší než u České republiky, Polska nebo Maďarska. Podle našich odhadů bude ale v roce 2025 více než 60 % městské populace spadat do „střední třídy“. Budou mít více peněz na cestování, potraviny, bytové vybavení nebo vzdělání. Krásným příkladem je automobilový průmysl. V roce 2005 se v Číně prodaly 4 milióny osobních automobilů. V roce 2016 se toto číslo zvýšilo na 24 miliónů, což je více než na dalších pěti největších trzích – v USA, Japonsku, Německu, Indii a Velké Británii – dohromady. Navíc čínští zákazníci stále více používají internet, jsou digitálně zdatnější a myslí globálně. Díky tomu je dnes mohou oslovit obchodníci a dodavatelé z celého světa, a tedy i z České republiky,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Bank plc – pobočka Praha.
Obchod mezi Českou republikou a Čínou vzrostl v roce 2017 o více než 10 %. Na regionální úrovni se obchod mezi Čínou a střední a východní Evropou v roce 2016 meziročně zvýšil o 4,3% a v prvních třech čtvrtletích roku 2017 zaznamenal nárůst o 14,1%. Čínské investice do 16 zemí tohoto regionu v období 2011–2016 vzrostly ze 3 miliard amerických dolarů na více než 9 miliard kumulativně. Tyto údaje uvedl čínský premiér Li Kche-čchiang na loňském summitu „16 + 1“ konaném v Budapešti.