Českému hotelovému trhu se díky stabilně vzrůstajícímu počtu turistů nadprůměrně daří. To má příznivý vliv na hotelové nemovitosti, které svou výnosností mezi 6–7 %, výrazně převyšují rentabilitu ostatních komerčních sektorů, jmenovitě maloobchodu, kanceláří a industriálního sektoru. Táhnou rovněž kvůli jistotě dlouhodobého pronájmu. Konverze zejména kancelářských prostor na hotelové tak začínají být častou volbou tuzemských i mezinárodních investorů, přičemž čeští operátoři dokáží velmi dobře konkurovat těm zahraničním a bývají častější volbou majitelů hotelů. Na trhu je z řad operátorů jen okolo 14 % mezinárodních značek.
Z důvodu nedostatku prémiových produktů bude rok 2018 právě ve znamení konverzí a lze očekávat menší transakční objemy než v letech předešlých. Investoři proto hledají vhodné objekty ke konverzi s vidinou větších výnosů, a to převážně stávající kancelářské budovy na prémiových adresách. Saturace trhu totiž téměř neumožňuje vznik nových hotelů v lukrativních lokalitách. Společnost Cushman & Wakefield eviduje trend na Václavském náměstí či v lokalitách na Praze 5 nebo Praze 7, kde se kancelářské prostory mění na hotely a apartmánové hotely.
„Václavské náměstí je vhodnou ukázkou toho, že si investoři příležitosti ke konverzím nenechají ujít. Příkladem je Dům u Zlaté Pšenice (Václavské náměstí 48), kde od devadesátých let sídlila Česká spořitelna. Vyšší patra obsadí hotel patřící do českého řetězce Pytloun Hotels. Ten expanduje z Liberce, kde je aktuálně jedničkou na regionálním trhu. Václavské náměstí čeká konverze kanceláří na hotelové apartmány také v ikonické budově v jeho horní části. Hotelové apartmány, které zde vzniknou, budou opět provozovány silnou českou značkou,“ říká Tomáš Cejnar, investiční analytik ze středoevropského hotelového týmu společnosti Cushman & Wakefield.
Při kontinuálně vzrůstající průměrné ceně za pokoje i obsazenosti zažívá hotelový trh v Praze žně. Průměrná obsazenost v roce 2017 činila 80,2%, oproti 77,2% v roce 2016. Průměrná cena pokoje se pohybovala na úrovni 88 eur v roce 2017, oproti 81 eur v roce předešlém. Tato čísla představují průměr celé Prahy. Významným rysem trhu je i výrazná konkurenceschopnost českých operátorů. Tuzemským společnostem se velmi dobře daří obstát v tendrech o provozování pražských hotelů, především díky jejich detailní znalosti trhu.
„Český operátor dokáže nabídnout nájemní smlouvu institucionálního charakteru, tedy poskytne majiteli záruky a krytí, které zcela eliminují potenciální rizika, což ukazuje sílu jednotlivých českých značek a rapidní rozvoj trhu. Z pohledu majitelů menších a středních hotelů je dnes jednodušší pronajmout provoz hotelu silnému českému operátorovi, který dokáže snížit náklady a zvýšit ziskovost projektu,“ vysvětluje David Nath, vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu.