Prodeje chytrých telefonů klesají

3. 9. 2019

Sdílet

„Poptávka po telefonech nejvyšší kategorie slábne rychleji než po modelech střední a nižší třídy,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Anshul Gupta. „Ve snaze podpořit výměnu telefonu nabízejí výrobci špičkové funkce jako vícečetné fotoaparáty či bezrámečkové displeje a baterie s velkou kapacitou nejen v nejdražších telefonech, ale i v modelech nižších cenových tříd.“

 

Z pěti největších globálních výrobců se dařilo především Huawei a Samsungu – společnosti ve druhém čtvrtletí zaznamenaly nárůst prodejů o 16,5 % respektive 3,8 %. „Díky tomu rostl ve druhém čtvrtletí jejich tržní podíl a společně tak představují více než třetinu světového trhu chytrých telefonů,“ říká Gupta.

V případě Huawei se tak stalo navzdory omezením a embargům oznámeným během druhého čtvrtletí, což vedlo k prudkému poklesu přístrojů této značky v průběhu kvartálu – po ohlášení odkladu embarga se prodejní výsledky Huawei opět mírně zlepšily. Společnosti se také podařilo vykompenzovat ztráty na globálních trzích silnou reklamní kampaní a posílením své značky na domácím čínském trhu, kde meziročně rostla o 31 %.

Podle analytiků společnosti Gartner budou světové prodeje chytrých telefonů slabé i po zbytek letošního roku. Podle odhadu publikovaného v tiskové zprávě počátkem srpna poklesne za celý letošní rok globální trh chytrých telefonů o 2,5 % a celkově bude prodáno 1,5 miliardy zařízení. V regionu střední a východní Evropy by mělo jít o přibližně 4 % pokles na 45 milionů kusů.

 

Samsung roste, Apple klesá

Samsung prodal ve druhém čtvrtletí 75 milionů chytrých telefonů a meziročně zvýšil svůj světový tržní podíl o 1,1 procentního bodu. „Je to důsledek silné poptávky po nových modelech řady Galaxy A i modernizace celého portfolia přístrojů nižší a střední třídy,“ vysvětluje Gupta. „Poptávka po špičkovém modelu Galaxy S10 začala již v průběhu čtvrtletí opadávat, udržet tak růst po celý rok 2019 bude nejspíš pro společnost obtížné.“

 

Prodeje iPhone dál meziročně klesají, byť pomalejším tempem než v prvním čtvrtletí. Ve druhém Apple prodal lehce přes 38 milionů přístrojů, což přestavuje meziroční pokles o 13,8 %. „Majitelé starších modelů nemají důvod přecházet na novější modely, které nabízejí jen drobná vylepšení,“ říká Anshul Gupta. „Apple dosáhl tržního bodu zlomu a obchodně se více zaměřil na služby, které v letošním prvním čtvrtletí představovaly plných 21 % obratu společnosti.“

 

V Česku pokles ještě markatnější

Podle KPC-Group, zástupce Gartner pro ČR, SR a Rumunsko, na českému trhu meziročně poklesly prodeje chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí o 6,2 % na 1,028 milionu kusů – český trh nicméně v předchozím (prvním) čtvrtletí na rozdíl od světového meziročně rostl (přibližně o 7 %). V regionu střední a východní Evropy klesaly ve druhém čtvrtletí meziročně všechny sledované trhy.

Našli jste v článku chybu?