První hybridní motocykl s V-Twin motorem na světě

17. 3. 2011

Sdílet

Společnosti Schneider Electric a Orange Country Choppers společně vyvinuly a vyrobily první hybridní motocykl na světě s dvouválcovým motorem do V, známým pod označením V-Twin. Zařadily se tak mezi špičku výrobců motorek či skútrů s alternativními pohonnými jednotkami, které kombinují elektromotor se spalovacím motorem.

V době, kdy svět sleduje prudce rostoucí ceny ropy, jedná se o další příslib pro rozvoj co nejúspornějších motorů nejen u automobilů, ale i ekologicky poháněných motocyklů používajících k jízdě hybridní pohon benzínu a elektřiny. Zástupci obou společností potvrdili, že cílem projektu bylo vyvinout hybridní energeticky úsporný motocykl, který by vynikal jak v energetické účinnosti, tak ve výkonu. Vyvrátil tak námitky některých závodních jezdců, že „hybridy jsou úsporné, ale mají malý výkon".

 

Hybridní motocykl společností Schneider Electric a Orange Country Choppers. Biometrické senzory na startéru určí, zda na stroj usedá správná osoba. Kamery vpředu a vzadu slouží pro lepší přehled. Zmiňovaného výkonu dosahuje motorka i přes svou extrémní hmotnost. V okamžicích, kdy funguje jako sériový hybrid, může dosáhnout spotřeby kolem 2,3 až 2,1 l/100 km.Není líný...

„Tento hybridní motocykl o hmotnosti zhruba 453 kilogramů potřebuje jen 15 koňských sil na to, aby dosáhl rychlostí 80 kilometrů v hodině. V sériovém režimu (Series Hybrid) dosahuje rychlosti 160 až 177 kilometrů. Nejvyšší rychlost je záměrně omezená na 185 kilometrů, ale mohl by dosáhnout rychlostí až 240 kilometrů za hodinu”, uvedl v této souvislosti viceprezident pro marketing a podporu prodeje severoamerické pobočky Schneider Electric Marc Sherman.

Motocykl díky spolupráci obou firem je schopen na jedno nabití či natankování ujet více, než kterýkoliv jiný motocykl vyrobený předtím známým americkým výrobcem exkluzivních motorek na zakázku Orange Country Choppers (OCC). Ujede celkem 644 kilometrů na jednu nádrž. Pro toto zadání spojily své síly týmy projektového manažera společnosti Schneider Electric Riche Weinera a týmu návrhářů OCC, vedenému hlavním inženýrem firmy Jimem Quinnem. „Má výkon třikrát větší než má běžná motorka poháněná benzinem,« konstatuje Riche Weiner.

 

...nýbrž avantgardní 

Podle dalších zveřejněných údajů činí špičkový krátkodobý výkon jednoho ze dvou elektrických motorů bez podpory spalovacím motorem 48 koňských sil. (Výkon o velikosti jedné koňské síly odpovídá 745,7 wattu, jedná se tedy v převodu podle jednotek SI o výkon 35,8  kilowattu). Spalovací motor mu může přidat dalších 100 HP a pak motocykl disponuje celkovým výkonem přibližně 196 koňských sil. (146 kilowattů).

Provoz v těchto různých režimech umožňuje získat maximum z energie. Benzínový motor pohání generátor, který nabíjí baterii pohánějící motorku. Přesněji řečeno, čistě benzinový motor může pohánět motorku a zároveň dobíjet baterie pro druhý, čistě elektrický pohon, (Twin elektrický motor).

K výbavě hybridní motorky patří řada avantgardních prvků, které dodaly jednotlivé dceřiné divize společnosti Schneider Electric – od interaktivní dotykové přístrojové desky, která řidiči v reálném čase operativně poskytuje různé informace, přes biometrické startovací tlačítko, přední světla společnosti Juno Lightning Group, zpětné a přední kamery Pelco na místě zpětných zrcátek, speciální nabíjecí baterie, světelné přepínače Square D, nouzový bezpečnostní vypínač, mřížku NetShelter od APC by Schneider Electric či programovatelný logický automat (PLC). Ten je "mozkem" chytré napájecí stanice. Plynule řídí poptávku i nabídku energie a přiděluje požadavkům na energii různou prioritu. Optimalizací využití energie pomocí automatizace a regulace dosahuje tak největší energetické účinnosti.

 

...a šetrný ke klimatu 

Chytrá napájecí stanice měří energii vstupující do motocyklu i spotřebu, tedy energii opouštějící motocykl. Rovněž další efektivní součástky a počítačem navržený design snižují spotřebu energií. 

Konstrukce motocyklu vychází z přísných ekologických požadavků a emisních předpisů pro dopravu blízké budoucnosti. Pro výrobce vozidel i dodavatele infrastruktury je to dostatečný důvod, aby se věnovali vývoji elektrických pohonů a k nim náležející infrastruktury jako příspěvku k ochraně klimatu a snižování závislosti na dodávkách fosilních paliv. 

Proto i společnost Schneider Electric soustředí všechny své zkušenosti na nabídku řešení pro oblast nabíjecích stanic, které jsou bezpečné, jednoduše použitelné, ekonomické a účinné. Jedná se o významný krok, který vychází ze stále se zvyšující zodpovědnosti k životnímu prostředí a k energetickým úsporám.

„Nástupem elektrických pohonů získává využití obnovitelných energií v oblasti silniční dopravy na významu. Elektrická vozidla včetně motocyklů mají potenciál ke snížení jak emisí škodlivin, tak hluku, což je velkou výhodou především v městských oblastech. Díky využití obnovitelných zdrojů bude individuální mobilita nezávislá na zdrojích fosilních paliv a šetrná ke klimatu“, uvádí v této souvislosti generální ředitel společnosti Schneider Electric ČR, Olaf Körner.

 

Biometrické senzory na startéru určí, zda na stroj usedá správná osoba. Kamery vpředu a vzadu slouží pro lepší přehled. Zmiňovaného výkonu dosahuje motorka i přes svou extrémní hmotnost. Nominální výkon jednoho ze dvou elektrických motorů je 10 kilowattů, přesto je naprosto dostačující k podpoře 1,8litrového spalovacího motoru, který tak dosahuje spotřeby pouhých 3,1 litru na 100 kilometrů.

 

Tento hybridní motocykl bude vystaven v pondělí 28. celý den a 29. března dopoledne ve vstupní hale sídla firmy Schneider Electric v Thámově 13, v Praze 8 – Karlíně, kde si ho mohou prohlédnout i zájemci z řad veřejnosti.

 

Aktualizováno 1. 4. 2011

 

 

 

Zdroj: Schneider Electric

 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality