Osmáci ze ZŠ Průhonice se ukázali jako nejlepší investoři ve své věkové kategorii. Zvítězili v soutěži Investování hrou, když opakovaným nákupem fiktivních akcií do portfolia svého podílového fondu dosáhli nejlepšího poměru výnosu a rizika. Další ročník soutěže, otevřený všem základním a středním školám v České republice odstartuje začátkem října.
Do investičního klání se ve 24 týmech zapojilo přes 300 dětí ze 13 základních škol. Těsně za vítězem, který vystupoval pod názvem Průhonice Dynamik, skončily týmy z Uherského Hradiště (ZŠ Čtyřlístek) a Mikulova. Každý tým založil fiktivní podílový fond, pro který pak děti vybíraly vhodné investice.
„Děti ve 14 seancích vybíraly z 11 fiktivních společností, reprezentujících reálné sektorové indexy a obligace. Rozhodovaly se podle vybraných novinových zpráv,“ vysvětlil autor hry Miloš Filip z Institutu pro finanční poradenství (IPFP). „Nejen vítězné týmy opakovaně dokázaly správně vyhodnotit klíčové informace. Co je důležité, pochopily až překvapivě rychle. Zvláště dobře je to vidět tam, kde před nástupem krizí včas nakoupily velké objemy obligací a zabránily tak velkým propadům,“ dodal.
Hra proběhla v rámci stejnojmenného kurzu, spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jeho cílem bylo naučit žáky přemýšlet o podnikání, spoření a investicích. Ukázat jim rozdíl mezi zaměstnáním a podnikáním či vztah mezi spořením a investováním. Projekt vytvořily Edifice construction & consulting a Institut pro finanční poradenství.
„Kurz jsme postavili tak, aby dětem představil podnikání jako cestu k úspěchu, se kterou je ale spojena velká zodpovědnost, a která skrývá řadu rizik. Ukazuje, že podnikatel – ale koneckonců i manažer – musí neustále myslet na to, že vše není jen o jeho pracovitosti, píli, ale také o kolektivní práci, která je pro úspěch projektu důležitá,“ zdůraznil jednatel Edifice construction & consulting Jan Horčička.
Unikátní Investování hrou probíhalo v 16 hodinách, během nichž žáci řešili různé úlohy a kvízy, pozorovali instruktážní videa či diskutovali s učiteli a lektory. Samotná investiční hra, postavená na reálných datech, měla přitáhnout jejich pozornost a přiblížit jim téma zábavnou formou. „Tento záměr se podařilo naplnit. Někteří učitelé nám hlásili, že děti chtějí dobrovolně hrát i po skončení výuky, nebo se baví o investičních strategiích o přestávkách,“ uvedl Miloš Filip.