Zájem o nákupy českého spotřebitele neopustil ani v létě

3. 9. 2015

Sdílet

Oproti červnu tržby obchodníkům vzrostly o 0,4 % a v meziročním srovnání o silných 6,7 %. V první polovině letošního roku přitom tržby v maloobchodu vzrostly meziročně o 6,2 % a podobně silná čísla velmi pravděpodobně uvidíme i v jeho druhé polovině.

 

Meziroční růst tržeb se týkal v podstatě veškerého sortimentu zboží a není překvapením, že nejvyšší nárůst zaznamenaly tradičně prodeje přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, a to konkrétně o 19,0 %. Teplé červencové počasí vybízelo k cestování a přispělo tak k růstu tržeb za ubytování o 14,5 %. Dařilo se i prodejcům pohonných hmot, kde tržby vzrostly o 6,2 %, a to především díky meziročně výrazně nižším cenám paliv.

 

A kde hledat příčiny silných prodejů? Odpověď je jednoduchá. Spotřebitelský apetit je odrazem růstu domácí ekonomiky. V posledním roce výrazně poklesla nezaměstnanost a tvorba nových pracovních míst je nejrychlejší od krizového roku 2008. Menší obavy o ztrátu zaměstnání se následně projevují i ve vyšší ochotě spotřebitelů utrácet a méně spořit. Odrazem pozitivní nálady domácností je index spotřebitelské důvěry, který se nachází na osmiletém maximu.


Autor pracuje jako analytik ve společnosti Akcenta.

 



Našli jste v článku chybu?