Hlavní navigace

Jak být viděn na Internetu i v roce 2018 (3)

13. 7. 2018

Sdílet

 Autor: © sellingpix - Fotolia.com
Technologie i způsob, jakým je uživatelé využívají, se mění. Reagovat na to musejí jak vyhledávače, tak i SEO specialisté, kteří se o viditelnost informací ve vyhledávačích starají.

Pravda jako faktor

Falešné zprávy (fake news) se staly termínem roku 2017 a zdá se, že boj s nimi ještě dlouho dobu vydrží. Je tu otázka, jak odhalit, jestli informace je pravdivá. Google už na to má technologické řešení, a tak je docela možná, že pravdivost informace se stane velmi brzo oficiálním SEO faktorem.

Nepravdivé informace totiž nejsou jen ohrožením pro společnost, ale mohou se negativně odrazit i na kvalitě výsledku vyhledávání. Nyní totiž nic nebrání tomu, aby se falešné zprávy nebo jiné nepravdivé informace objevily ve výsledcích vyhledávání. S nárůstem šíření fake news by se mohlo stát, že by se odkazy na ně mohly dostat na přední místa ve vyhledávání. Google, který se vždy prezentoval jako firma, jíž jde o blaho uživatelů, se tomu bude muset postavit.

Dosud vyhledávače čelily především problému relevance, jejich snahou bylo vybrat takové výsledky, které mají podstatný vztah k danému dotazu. Mezi hlavní hodnocené signály zatím patří obsah a odkazy. Oba tyto faktory se již od počátku fungování vyhledávacích nástrojů potýkaly se snahami o manipulaci s cílem dosáhnout co nejlepší pozice. Vůči těmto snahám jsou dnes vyhledávače víceméně odolné, nyní nastává ale další problém: stále častěji hrozí, že obsah ani citovanost nějaké stránky nemusejí být zárukou pravdivosti jejího obsahu. Ba právě naopak – různé hoaxy a falešné zprávy se šíří a odkazují velmi silně. Nejen vyhledávače se tak budou muset začít potýkat s požadavky na věcnou správnost, a to může znamenat nutnost realizovat kvalitativně novou úroveň hodnocení obsahu.

Dobrá zpráva je, že třeba Google na tom už začal pracovat. Již dříve zlepšil zpracování textu od sledování klíčových slov k pochopení obsahu. Dále vytvořil model rozsáhlé znalostní databáze elementárních informací, kterou označuje jako Knowledge Vault (KV). Základem dat jsou již existující znalostní báze, na rozdíl od nich však údaje jsou zpracovávány automaticky. To dává KV sice ohromný záběr, ale současně pouze pravděpodobnostní charakter, protože zde nedochází k žádnému redakčnímu hodnocení použitých informací. V roce 2015 výzkumníci Googlu publikovali teoretickou práci, která využívala k hodnocení důvěryhodnosti webového obsahu právě znalostní bázi Knowledge Vault. Byl v ní uveden příklad konstrukce nového signálu Knowledge-Based Trust (KBT), který by se mohl využít pro sestavení výsledků vyhledávání. Při testování na větším vzorku webového obsahu pak bylo prokázáno, že KBT není v nějakém lineárním vztahu s existujícím hlavním signálem PageRank, odvozeným z odkazové popularity, a že je tedy skutečně faktorem novým.

Technologie KBT od Googlu má tak našlápnuto na to, aby se stala minimálně vzorem pro konstrukci nějakého nového SEO faktoru, tedy faktoru, který ovlivní pořadí ve výsledcích vyhledávání. Někteří odborníci na SEO průmysl očekávají, že by k tomu mohlo dojít už v letošním roce. Problém, že hlavním kanálem pro šíření fake news jsou sociální sítě, ale zůstává. Podobnou technologii bychom tak potřebovali především u Facebooku.

 

Byl pro vás článek přínosný?