Společnost METRO Group zveřejnila k příležitosti Mezinárodního dne žen nezávislou mezinárodní studii zaměřenou na ženy v podnikání. Výsledky ukázaly, že české podnikatelky svého rozhodnutí být na volné noze nelitují, právě naopak. Drtivá většina by podnikání založila znovu. Jen každá desátá Češka však začala s vlastním byznysem, aby zbohatla.
V České republice by ráda založila vlastní byznys každá pátá žena, pouze 6% Češek si však myslí, že má jejich podnikatelský plán šanci na úspěch. Podobný výsledek ukazuje také sousední Německo, kde by vlastní byznys ráda založila také každá pátá žena, ale tomu, že se tak opravdu stane, věří jen 2 % z nich.
Překvapivě vyšší ambice mají ženy v méně rozvinutých zemích, například v Indii po podnikání touží 76 % dotazovaných, 31 % věří svému záměru a předpokládá, že si své podnikání opravdu založí.
Věk ani děti neomezují
Co se týče začátku podnikání, platí, že na věku nezáleží. Nejvíce českých podnikatelek je však starších 45 let, tvoří celých 56 % z celkového počtu žen majících svůj vlastní byznys. V sousedním Německu si mladší podnikatelky věří ještě podstatně méně, jen každá pátá podnikatelka je mladší 45 let. Pro Češky nejsou překážkou ani potomci. Průzkum odhalil, že alespoň jedno dítě má 77 % českých podnikatelek, zatímco v Německu podniká pouze 44 % žen – matek, což je také nejmenší podíl ze všech dotazovaných zemí. Naopak nejvyšší procento matek podnikatelek najdeme v Rusku, konkrétně 87 % z dotazovaných.
Češky nehledají v podnikání peníze, ale radost a štěstí
Zajímavou informací týkající se ženského podnikání je zjištění, že mnoho žen vnímá tuto činnost primárně jako zdroj štěstí, nikoli peněz. S tímto tvrzením se ztotožňuje 62 % českých podnikatelek. Stejné procento ukázal průzkum také ve Francii. Ještě více tento přístup podporují ruské ženy (66 %). Na druhou stranu právě ruské podnikatelky nejčastěji uváděly
i motiv bohatství a to v 17 %. Minimální váhu motivu zbohatnutí prostřednictvím podnikání přisuzuje 1 % žen ve Španělsku.
V Česku začne podnikat, aby zbohatlo, pouze 8 % žen.
Ženy se častěji než muži pouští do podnikání proto, aby mohly dělat co je skutečně baví a naplňuje. Naopak muži jsou v oblasti dlouhodobých plánů více soutěživí a soustředí se na cíle jako jsou rozšíření podniku, získání ocenění a předání podnikání další generaci.
I přes počáteční problémy by do podnikání šly Češky znovu
Hodně českých žen i přes počáteční složitou fázi při získávání prostředků, kterou přiznává 31 %, by se pustilo do podnikání znovu, a to celých 88 %. Méně odhodlané jsou podnikatelky ve Španělsku (68 %), naopak nejvíce v Rusku, kde by svůj podnikatelský záměr znovu následovalo 95 % žen.
Mezinárodní statistika shrnuje, že 40 % žen sní o založení vlastního byznysu. Každá pátá z nich se domnívá, že na svůj cíl dosáhne.
O průzkumu: Nezávislý průzkum společnosti METRO Group byl realizován napříč 10 zeměmi – Česká republika, Německo, Francie, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Turecko, Rumunsko, Rusko, Indie. Celkový reprezentativní vzorek tvořil 10 000 respondentek. Součástí vzorku bylo 1 500 respondentek s vlastním podnikáním. Průzkum byl uskutečněn v průběhu roku 2018.