Stále větší počet Čechů používá mobilních zařízení pro správu svých peněz, vedení účtů a provádění plateb. 67 % z nich je využívá ke sledování svých výdajů a placení za parkování, zábavu nebo účty. V Evropě si mobilní zařízení jako chytré telefony, tablety či nositelnou elektroniku ke správě svých financí osvojilo již 77 % lidí. Vyplývá to z výsledků pravidelné studie Visa o spotřebitelském chováním v oblasti digitálních plateb a postojích spotřebitelů k ochraně soukromí a bezpečnosti.
Rostoucí počet možností jak platit digitálně v mobilních zařízeních spotřebitelům umožňuje nalézat takové způsoby placení, které vyhovují jejich životnímu stylu. Letošní studie ukazuje, že:
- 50 % české populace a bezmála dvě třetiny Evropanů (62 %) kontrolují svůj zůstatek nebo se přihlašují k dalším službám prostřednictvím bankovní aplikace. Pro srovnání, v roce 2015 mělo aplikaci pro mobilní bankovnictví pouze 29 % dotázaných Evropanů a jen 7 % ji použilo pro správu svých peněz.
- Takřka polovina (47 %) Čechů již použila některou z digitálních peněženek (například PayPal), službu card-on-file (kde webové stránky ukládají platební údaje – např. Amazon či Uber) nebo mobilní platební službu jako je Apple Pay, Android Pay či Samsung Pay. V Evropě alespoň jednu z těchto služeb vyzkoušelo 68 % osob. Ještě v roce 2016 to přitom bylo o 5 % méně.
- Používání mobilních zařízení namísto stolních počítačů a notebooků je pro spotřebitele čím dál tím pohodlnější. 40 % českých spotřebitelů slouží k nákupům právě chytré telefony, tablety nebo nositelná elektronika. V případě Evropanů je to dokonce 48 %.
- Oproti evropskému průměru jsme zdrženlivější i v jiných ohledech. Zatímco 45 % respondentů evropské studia odpovědělo, že posílá prostřednictvím chytrého telefonu či tabletu peníze přátelům nebo rodině, Češi takto mobilní zařízení využívají jen v 36 % případů.
„Inovace byly pro Visu vždy prioritou. Proto spolupracujeme se širokým spektrem partnerů a zajišťujeme přístup k bezpečným digitálním platbám zákazníkům, ať už jsou kdekoli a bez ohledu na to, jaké zařízení chtějí používat. Z výsledků studie jsme nadšení stejně jako z důvěry i zápalu, které spotřebitelé v souvislosti s novými způsoby placení vyjádřili. Potvrzuje se, že tyto digitální produkty a služby vyhovují rychlému životnímu stylu zákazníků a spotřebitelé jsou na ně připravení,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko.
Směr udávají mileniálové
V čele digitalizace plateb stojí mileniálové. To platí jak pro český trh, kde se mezi uživatele mobilního placení řadí 75 % osob ve věku 18 až 34 let, tak Evropu, kde se svými penězi pomocí telefonu, tabletu či nositelné elektroniky operuje 86 % respondentů.
89 % českých mileniálů pak podle studie očekává, že bude využívat mobilní zařízení k placení do tří let. V Evropě takto odpovědělo dokonce 92 % zástupců této věkové skupiny.
Mileniálové také výrazně častěji využívají online bankovnictví. V Česku činí rozdíl v jeho používání oproti celkovému věkovému průměru 7 % (57 % vs. 50 %), v Evropě pak 8 % (70 % vs. 62 %).
Ve srovnání s průměrem populace vedou tuzemští mileniálové také v používání mobilních zařízení k převodu peněz přátelům a rodině, což činí 43 % z nich (o 7 % více než celkový český průměr). Evropští mileniálové překračují s 57 % průměr studie o celých 13 %.