73 % zaměstnanců by chtělo vidět své budoucí pracovní místo ještě před podpisem smlouvy

9. 5. 2016

Sdílet

 Autor: © Julien Eichinger - Fotolia.com
Jaká je ideální kancelář z pohledu uchazeče o zaměstnání. Tři ze čty řdotazovaných uchazečů by uvítalo příležitost prohlédnout si své potenciální pracovní místo před tím, než podepíší pracovní smlouvu.

73 % dotazovaných pracovníků by uvítalo příležitost prohlédnout si své potenciální pracovní místo před tím, než podepíší pracovní smlouvu. „To koresponduje se všeobecným míněním, že zaměstnanci mají velmi dobré povědomí o svých právech a možnostech a že svému pracovnímu prostředí věnují náležitou pozornost,“ říká Petr Kareš, vedoucí oddělení pro zastupování nájemců ve společnosti JLL.

 

„S ohledem na zvyšování produktivity je vhodné pracovníkům poskytnout komfortní, prostorné a flexibilní kancelářské pracoviště s dostupností tzv. ‚oddělených tichých zón‘ pro individuální práci. Vedle toho je pro pocit pohody na pracovišti nezbytný také účinný systém klimatizace a ventilace a dostatečný přístup denního světla. Lokalita kancelářské budovy se v rámci průzkumu umístila až na devátém místě – důležitější pro dotazované byly například káva, čaj a nealkoholické nápoje na pracovišti zdarma, zajištění samostatných relaxačních a kreativních zón a dostatek zeleně v kanceláři, včetně blízké dostupnosti parků a zelených ploch nebo výhledu na ně. Na druhé straně dotazovaní nepovažovali za důležité například herní místnosti na pracovišti,“ dodává Blanka Vačkova, vedoucí výzkumu v JLL.

 

Moderní kanceláře dnes velmi často zahrnují open space. Důvodem je především to, že tento způsob uspořádání má velký vliv na týmovou spolupráci a zároveň i na efektivitu práce. „V segmentu sdílených podnikových služeb, které zajišťují účetní, právní či marketingové služby, technickou podporu či dokonce výzkum a vývoj, to platí dvojnásob. Pokud je open space dobře organizován, je možné eliminovat i hluk, který je obvykle považován za nejrušivější faktor na pracovišti. Nutno podotknout, že open space získává na oblibě. Dokazuje to i zjištění Eurostatu, z něhož vyplývá, že pokud se zaměstnanci jednou do tohoto typu pracovního prostoru dostanou, takřka 85 % z nich by se již nechtělo stěhovat zpět do uzavřených, malých kancelářských buněk,“ komentuje Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje společnosti působící ve sdílených podnikových službách, kde byl celý průzkum realizován.
Důležitost správného flexibilního nastavení pracovišť, která v sobě propojují komfortní podmínky přizpůsobené jednotlivým rolím a činnostem prováděným zaměstnanci, podtrhují i výsledky žebříčku nejrušivějších faktorů na pracovišti. Na prvním místě dotazovaní uváděli hluk, dále pak také neúčinné klimatizační a ventilační systémy. „To jednoznačně souvisí s hustotou obsazení kancelářského prostoru. Tento problém nastává zejména ve starších budovách, kde systémy klimatizace a ventilace nejsou schopny efektivně pokrýt hustotu 5–7 m2 na osobu. I když v moderních kancelářských budovách, kam je situována většina společností z oblasti sdílených podnikových služeb, je tento problém méně obvyklý, je nutné dodat, že i zde je mimořádně obtížné přizpůsobit teplotu na úroveň, která by byla příjemná pro všechny zaměstnance,“ uvádí Petr Kareš.

 

Obtíže týkající se správného nastavení klimatizace a ventilace pro rozsáhlé kancelářské plochy nebo jednoduše neúčinnost těchto systémů lze řešit otvíratelnými okny. Průzkum jasně dokazuje, že pracovníci kanceláří by rádi měli v blízkosti svého pracovního místa otevíratelné okno a přísun čerstvého vzduchu, obzvláště během teplejších měsíců, velmi oceňují.

Pokud jde o možnosti stravování, většina respondentů (32 %) obvykle využívá kantýnu nebo restauraci mimo kancelářskou budovu. Za nimi následovalo 30 % těch, kteří obvykle jedí v kantýně přímo v kancelářské budově (pokud je k dispozici).

 

Obecně můžeme říci, že dostatečné možnosti stravování byly pro respondenty jednou z nejdůležitějších věcí. Kuchyňka na pracovišti byla upřednostňovanou volbou pro 19 % dotazovaných. To může nasvědčovat tomu, že kancelářské kuchyňky buďto nedisponují dostatečnou kapacitou pro větší počet zaměstnanců, nebo že lidé všeobecně preferují možnost udělat si přestávku a najíst se mimo pracoviště.

“Kancelářské prostory mohou velmi ovlivnit rozhodnutí zaměstnanců při výběru zaměstnavatele. Pro společnosti je stále důležitější přilákat a udržet ty nejlepší zaměstnance ve válce o talenty. Podle průzkumu si 86% zaměstnanců myslí, že moderní kancelářské prostředí navržené tak, aby zvyšovalo jejich produktivitu, může zvýšit šance firmy na přilákání mladých talentovaných lidí. Skanska, jako developer moderních a prvotřídních kancelářských prostor, je nadšená, že může být součástí řešení problému jak přilákat ty největší talenty, které může současná generace nabídnout,” uzavírá Marie Passburg, ředitelka společnosti Skanska Property Czech Republic.

bitcoin školení listopad 24

 

O průzkumu: Základem analýzy byl podrobný on-line průzkum, který získal více než 1400 odpovědí od zaměstnanců z center sdílených podnikových služeb. Většina shromážděných reakcí přišla ze čtyř velkých měst, jmenovitě z Prahy, Brna, Ostravy a Plzně.