Společnost MarketLive ve svém nedávném průzkumu uvedla, že 16 procent respondentů plánovalo vloni uskutečnit všechny vánoční nákupy nebo jejich část prostřednictvím smartphonu či tabletu – což oproti třem procentům v roce 2011 představuje významný skok. Navíc se ke shánění dárků prostřednictvím tabletů a smartphonů přiklonila většina aktivních vlastníků těchto zařízení – 64 procent u tabletů a 53 procent u smartphonů.
Vydělávejte více s mobilní komercí
Na téma mobilního obchodování a jeho efektivity jsme se dotazovali několika desítek expertů na mobilní marketing a obchody. K otázkám patřilo hlavně to, jak mohou firmy vylepšit své prodeje využíváním mobilních aplikací a mobilní komerce. Nabízíme vám deset nejčastěji se vyskytujících tipů.
Tip 1: vytvořte co nejdříve mobilní verzi svých webových stránek
„22 procent všech vyhledávání prostřednictvím Googlu je činěno smartphony,“ říká Ron Rule, viceprezident e-komerce ve společnosti Infusion Brands. „V případě, že vaše stránka není kompatibilní s mobilními zařízeními, přijdete o zákazníky.“
„Obchodníci se stránkami optimalizovanými pro mobilní zařízení získají v porovnání s těmi se stránkami neoptimalizovanými dvakrát tolik přístupů a angažovanosti na jednoho uživatele,“ říká Priscilla Ventoová, partnerka a spoluzakladatelka společnosti ZapMobi, bezplatné platformy webových služeb. „On-line obchodníci různých velikostí by měli mít před vrcholem sezony plně optimalizovaný web pro mobilní zařízení. Mobilní stránka s informacemi o produktu a přímým přístupem k platebním metodám bývá pro zákazníky jednoduchá z hlediska používání, což má dopad na zvýšení mobilních webových prodejů.“
Tip 2: Zajistěte, aby vaše mobilní aplikace fungovala napříč platformami
„Zařiďte si mobilní webovou prezentaci napříč všemi klíčovými platformami, abyste v nákupní sezoně maximalizovali svůj záběr,“ říká Francisco Kattan, viceprezident marketingu ve společnosti Exadel, která vyvíjí podnikový mobilní software. „Připravte aplikace pro zařízení s iOS, Androidem i Windows a mobilní webovou aplikaci v HTML5, která pokryje všechna ostatní zařízení. Pokud svou aplikaci dosud nemáte hotovou nebo nejste na cestě k dokončení, zapojte rychlou vývojovou platformu, jako je Tiggzi, která může zajistit kompletní aplikaci pro různé systémy v řádu dní.“
Tip 3: využívejte QR kódy
„Aby obchodníci mohli mobilitu využít naplno, musí mobilní zákazníky udržet v obchodě. Toho dosáhnou zlepšováním jejich zkušeností se svými obchody tím, že do hry zapojí systém QR kódů,“ říká Jay Henderson, ředitel programu globální strategie skupiny managementu podnikového marketingu společnosti IBM. „Naskenováním QR kódu mohou být klienti přesměrováni přímo na on-line produktové stránky, kde najdou další informace o konkrétních produktech včetně srovnávání jednotlivých položek, recenzí, porovnání cen a možnosti přímé koupě.“
Tip 4: vytvořte speciální mobilní kupóny či slevy
„Podle americké národní federace maloobchodů byly nejdůležitějším faktorem výběru obchodu v roce 2012 slevové akce a výprodeje,“ říká Noah Weiss, produktový manažer společnosti Foursquare. Například vytvořte akci, v níž zákazníky odměníte za to, že se přihlásí přes Foursquare, slevou na vybrané položky nebo nákupem formou „kup jedno a získej druhé zdarma“. Proč? Ve chvíli, kdy se klient přihlásí, se celá jeho síť dozví, kde nakupuje.
„Podobně můžete použít e-mail nebo SMS pro informování zákazníků o časově omezených nabídkách,“ říká Stuart Conway, vedoucí vývoje digitální marketingové agentury Metia. „Klienti vždy vyhledávají speciální nabídky svých oblíbených obchodníků. Marketingová oddělení mohou zákazníky zastihnout přímo za pochodu tím, že jim zašlou časově omezenou nabídku prostřednictvím SMS nebo e-mailu.“
Další možnost: nabídněte kupóny skrze slevové portály, které jsou dostupné i v mobilní verzi.
Tip 5: využívejte možnosti geo-targetingu
„Technologie geotargetingu (geografického cílení nabídek) je pokročilou možností, jak zaklepat spotřebitelům na rameno za pochodu,“ říká Maciej Fita, ředitel oblasti SEO agentury 36creative, která se specializuje na webový branding a design. „Téměř každý hledá výhodnou nabídku a schopnost oslovit spotřebitele ve chvíli, kdy prochází kolem vašeho obchodu, s výhodnou nabídkou konkrétní slevy nebo akce je skvělým způsobem využití mobilní aplikace.“
Tip 6: Spolupracujte s poskytovateli speciálních služeb
„Aplikace, jako jsou Wrapp a Treater, které zasílají reálné dárky objednané prostřednictvím mobilu, mají velkou budoucnost,“ předpovídá Bob Egner, viceprezident pro vývoj produktů a globální marketing u společnosti EPiServer, poskytovatele managementu webového obsahu a platforem on-line sociální komunity a e-komerce. „Spolupráce s vývojáři těchto aplikací umožní dokonce i malým prodejcům využít výhody mobilní strategie zvyšující tržby, jež by jinak byla příliš drahá či složitá na implementaci,“ říká Egner. Navíc „tyto aplikace prodejcům umožňují prosadit se v mobilním prostoru, a dosáhnout tak většího počtu zákazníků než kdy předtím.“
Tip 7: Využívejte showrooming
„Prodejci často ve svých showroomech využívají iPhony či tablety pro vyhledání potřebných informací nebo odbavení zákazníků. Tento přístup označovaný jako showrooming funguje spolehlivě, protože když nic jiného, pomáhá to zákazníkům ve chvíli samotného nákupu,“ říká Gene Signorini, viceprezident společnosti Mobiquity, která vyvíjí podniková mobilní řešení a aplikace. „Prospěch z toho má jak klient, tak i samotný prodejce.“
Tip 8: Zapojte mobilní pokladny
„S novými technologiemi podporujícími mobilní platby mohou obchodní asistenti odbavit zákazníky kdekoliv v rámci obchodu,“ vysvětluje Richard Beck, spoluzakladatel a mobilní stratég společnosti Digital Possibilities, vývojáře mobilních aplikací. „To u spousty potenciálních zákazníků může vést k rozhodnutím o okamžitém nákupu, neboť nenecháte klienty, aby si svůj nákup rozmysleli, a zároveň zredukujete fronty u pokladen.“
Tip 9: Neaktualizujte své aplikace v top sezoně
„Oddělení marketingu by se měla vyhnout aktualizacím svých mobilních aplikací v době, kdy kulminuje hlavní nákupní sezona, především pak před Vánoci. Uživatelé mohou být příliš zaneprázdnění nebo rozrušení na to, aby aktualizace aplikací instalovali. Nechcete přece odstraňovat chyby v nejvíce hektických dnech roku,“ říká Conway.