V prvním čtvrtletí letošního roku si české domácnosti od členských společností asociace půjčily na nový osobní automobil v průměru 325.813 korun, zatímco loni ve stejném období to bylo 294.440 korun. Meziroční nárůst tak dosáhl 10,7 %. Celkem členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem v letošním prvním čtvrtletí na financování nových osobních automobilů 844 milionů korun, o 17,7 % méně peněz než v úvodním kvartále loňského roku. Počet profinancovaných nových osobních aut v této kategorii klesl o 25,6 %.
Navýšil se i úvěr na automobil v podnikatelské sféře
Ve firemní sféře činila v letošním prvním čtvrtletí průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 618.682 korun, zatímco loni to bylo 571.063 korun, jde tedy o meziroční navýšení o 8,3 %. Podniky si od členů ČLFA půjčily na nové osobní vozy 5,65 miliardy korun, o 5,9 % více peněz než v prvním čtvrtletí roku 2020. Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel oproti tomu klesl o 2,2 %.
Podstatné navýšení cen financovaných nových osobních automobilů přitom asociace zaznamenala už před rokem. Mezi prvním čtvrtletím roku 2019 a prvním čtvrtletím roku letošního, tedy za poslední dva roky, stoupla průměrná výše úvěru anebo leasingu ve firemním sektoru o 21,6 % a v privátní sféře o 30,1 %.
Nároky na bezpečnost a nízké emise tlačí ceny vzhůru
„Sledujeme tedy poměrně razantní zdražování automobilů. Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl zastavit, reálné je naopak další zvyšování cen. Hlavním důvodem je tlak evropské administrativy na rozšiřování bezpečnostní výbavy vozidel a jejich nízkoemisní provoz,“ dodává Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.
Pokud jde o produkty, kterými zákazníci financují osobní automobily, mezi domácnostmi je nejoblíbenější spotřebitelský úvěr, který volí významná většina privátních klientů členů ČLFA. V letošním prvním čtvrtletí meziročně mírně zvýšil svůj podíl na celkových objemech financování nových osobních automobilů pro domácnosti operativní leasing.
Naopak ve firemní sféře už je operativní leasing zavedenou alternativou, v České republice si jej při financování nových osobních vozidel vybírá přibližně polovina podnikatelských subjektů. Na rozdíl od privátní klientely přitom firmy upřednostňují nejvyšší formu operativního leasingu, tak zvaný full-service leasing, který poskytuje komplexní péči o vozidlo.