Black Friday přinesl celosvětové online tržby ve výši 74,4 miliardy dolarů

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Přinášíme vám konečná čísla z Black Friday, která vycházejí z globálních nákupních dat společnosti Salesforce od více než 1,5 miliardy spotřebitelů, a také odkaz na vánoční insights hub založený na Commerce Cloudu.

Online prodeje meziročně vzrostly o 5 % a celosvětově dosáhly 74,4 miliardy dolarů v online prodejích. Online prodej vzrostl o 1,4 % také v EU. Očekává se, že Cyber Week přinese celosvětové tržby ve výši 51 miliard dolarů, přičemž v roce 2023 to bylo celosvětově 48,4 miliardy dolarů. AI a agenti přispěli k celosvětovému online prodeji během Black Friday částkou 14,1 miliardy dolarů.

Zajímavé jsou i další údaje, které poskytla společnost Salesforce:

o Využití funkcí GenAI vzrostlo o 6 % mezitýdně během Black Friday.

o V celé první polovině kybernetického týdne zaznamenali prodejci využívající GenAI ve svých službách o 9 % vyšší míru konverze ve srovnání s prodejci, kteří je nevyužívají.

Co se týče globálních slev, na Black Friday meziročně klesly o 3 % na 27 %. Na Black Friday pocházelo 80 % globálního provozu z mobilních zařízení.

o Mobilní zařízení se podílela na 69 % všech objednávek, v roce 2023 to bylo 68 %.

o Nárůst počtu spotřebitelů, kteří provádějí transakce ze svých telefonů, je pravděpodobně způsoben rozšířením mobilních peněženek, které meziročně vzrostly o 41 %.

Marketingová oddělení využila toho, že zákazník nakupuje nejprve z mobilu, a na Black Friday zvýšila počet zpráv na mobilních zařízeních oproti tradičním e-mailům. Počet odeslaných e-mailů se meziročně nezměnil, zatímco počet odeslaných push a sms zpráv vzrostl o 15 %.

S tím, jak se nakupující při prohlížení a nakupování obraceli na mobilní zařízení, se také masivně obraceli na nové digitální kanály zákaznického servisu s podporou AI. Využívání služeb online chatu s podporou AI vzrostlo na Black Friday meziročně o 31 %.

Kanály sociálních médií se podílely na celkové návštěvnosti 10 %, což je meziročně stejný podíl.

Globálně nejrůstovější Black Friday kategorie:

1. Luxusní kabelky (+23 %)

2. Domácí spotřebiče (+18 %)

3. Domácí stolování, umění a dekorace (+17 %)

4. Standardní kabelky a zavazadla (+16 %)

Globální kategorie s nejvyšší průměrnou mírou slevy: 

1. Kosmetika (39 %)

2. Péče o pleť (35 %)

3. Standardní oděvy (34 %)

Kategorie v rámci EU s největším růstem během Black Friday: 

1. Zdraví a krása (včetně make-upu, péče o pleť a vlasů) (+13 %).

2. Obecná obuv a kabelky (+6 %)

3. Potraviny a nápoje (+3 %)

Kategorie v rámci EU s nejvyšší průměrnou mírou slev: 

1. Všeobecné oblečení (26 %)

2. Zdraví a krása (včetně make-upu, péče o pleť a vlasů) (+24 %)

3. Elektronika a hračky (+21 %)

bitcoin_skoleni

Caila Schwartz, ředitelka oddělení Consumer Insights společnosti Salesforce sdělila: „Využitím hodnoty AI a agentských konverzací jsou maloobchodníci lépe vybaveni k uspokojování potřeb svých zákazníků a k tomu, aby je přiměli k tlačítku ‚koupitʻ. Digitální prodejci, kteří ve svých zákaznických službách využívají GenAI a agenty, zaznamenali o 9 % vyšší míru konverze ve srovnání s těmi, kteří je nevyužívají. Pro odvětví, které se často zabývá maržemi, zejména před rostoucími náklady v roce 2025, je toto procentní zvýšení gamechanger.

Přesně jak jsme předpovídali, lovci výhodných nákupů si počkali na Black Friday, aby si mohli pořídit tyto velké položky. Naše údaje ukázaly, že luxusní kabelky a domácí spotřebiče – kategorie s vyššími cenovkami – byly hvězdami přehlídky, a to i při mírných slevách. Je zřejmé, že spotřebitelé považují Cyber Week za období největšího utrácení.“