Budoucnost naší práce

21. 3. 2019

Sdílet

 Autor: pixabay.com
Digitální technologie změní naše pracovní prostředí a ovlivní produktivitu, zabezpečení i firemní kulturu.

Podle předpovědi analytiků společnosti Gartner 70 % podniků využije během tří let umělou inteligenci, do všech aplikací se budeme přihlašovat přes mobil a na změně firemní kultury se budou výrazně podílet i ředitelé podnikové informatiky a jejich pozice v této oblasti bude stejná jako u manažerů lidských zdrojů. 

 

Zvýšení produktivity

 

Umělá inteligence se postupně objevuje na stále větším počtu pracovišť – zejména v podobě virtuálních osobních asistentů nebo různých chatbotů (konverzačních automatů), jež pomáhají zvyšovat produktivitu zaměstnanců v řadě podniků, zejména v anglicky hovořících zemích. Analytici společnosti Gartner předpovídají, že v roce 2021 bude nějakou formu virtuální asistence zvyšující výkonnost zaměstnanců používat 70 % organizací. Přibližně desetina organizací pak na pracovišti dokonce zavede pravidla proti digitálnímu obtěžování (digital harassment policy).

 

Objevily se incidenty, jež ukázaly, že nekvalitně navržený asistent způsobuje u zaměstnanců frustraci a někdy může vést k nevhodnému chování a vulgární mluvě při diskuzi s nimi. „Výsledkem může být doslova toxické pracovní prostředí na celém pracovišti,“ vysvětluje Helen Poitevinová, ředitelka výzkumu Gartneru. „Firmy mohou jít i tak daleko, že nařídí, aby se zaměstnanci ke konverzačním agentům na bázi AI chovali s úctou, a případně jim dát konkrétní osobnost, a tím zvýšit jejich popularitu i respekt,“ dodává Poitevinová.

 

Mobilní autentizace

 

Mobilní telefony budou v roce 2022 ve většině organizací využívány pro ověření a přihlášení uživatele do firemních aplikací, a nahradí tak například dnes používaná specializovaná hardwarová zařízení (tokeny).

 

Plných 70 % organizací by mělo do roku 2022 nasadit biometrické techniky ověřování přístupu svých zaměstnanců prostřednictvím chytrých telefonů – bez ohledu na to, jaké konkrétní koncové zařízení je použito. Biometrické ověřování využívající biologické či behaviorální charakteristiky jedinečné pro konkrétní osobu nabízí nejen lepší uživatelský zážitek, ale také vyšší míru odpovědnosti než jiná běžně používaná řešení. Řešení využívající aplikaci v chytrém telefonu je navíc technicky jednodušší než realizace pomocí různých specializovaných koncových zařízení.

 

Analytici ale zároveň upozorňují, že organizace, které budou chtít nasadit biometrické ověřování pomocí mobilní aplikace v chytrém telefonu, musejí pamatovat na to, že takové techniky jsou zranitelné a mohou být oklamány například pomocí fotografie, videa či hlasové nahrávky a podobně. Naprosto nezbytné je proto testování „živé odezvy“. Předpokládá se, že dojde k rozvoji nabídek řešení pro řízení přístupu, které budou poskytované jako cloudová služba.

 

Změní se role CIO

 

bitcoin školení listopad 24

Ředitelé informatiky budou mít do tří let stejnou míru odpovědnosti za změny ve firemní pracovní kultuře jako manažeři personálních oddělení. „Řada IT ředitelů si již uvědomila, že firemní kultura je klíčovou součástí digitální transformace a že IT disponuje prostředky, jak kulturu posouvat žádoucím směrem například volbou používaných technologií,“ vysvětluje viceprezidentka výzkumu Gartneru Elise Oldingová a dodává, že ideální je spolupráce s HR oddělením, při níž se kombinuje volba technologií a návrh procesů, jejichž prostřednictvím budou utvářeny žádoucí pracovní návyky.


Aby usnadnily uskutečnění své digitálně transformační strategie, změní podle Gartneru 80 % středních a velkých podniků svou interní kulturu. Bez takové změny se totiž digitalizace společnosti vůbec nemusí podařit. „Plná polovina transformačních projektů skončí jako jasné fiasko a od CIO a IT ředitelů se dozvídáme, že hlavní překážkou je kultura,“ říká viceprezidentka výzkumu Gartneru Christine Strukcmanová. Logickým závěrem tedy je, že vedoucí informatiky musí v rámci transformačního projektu už od začátku pracovat s kulturou a návyky zaměstnanců a nenechávat tuto oblast na později.