Firmy dnes potřebují zpracovat množství dat. K tomu jsou vyvíjeny stále výkonnější specializované softwarové nástroje. Jedním z nich je nadstavba nad ERP zvaná Business Intelligence. Pomocí Business Intelligence (BI) jsou analyzována data obchodního rázu, zejména údaje o prodejích apod. Důležitými faktory jsou časová období, prodejní sortiment, prodejní kanály, a podobně. BI však lze použít pro analýzu jakéhokoliv typu dat, například marketingových nebo ekonomických.
Od sledování finančních ukazatelů k taktickému a operativnímu řízení...
Pojďme se však podrobněji podívat na některé aktuální trendy v oblasti BI řešení. Jedním z nich je zájem o BI ve středních a menších společnostech. To znamená, že přibývá nástrojů pro podporu integrace a propojení BI s podnikovými systémy určenými pro tento segment, a tato řešení se stávají levnějšími a dostupnější. Dalším významným trendem je změna zaměření aplikací BI. Posun spočívá v jejich rozšiřování směrem od čistě reportingových, zaměřených na sledování finančních ukazatelů, k taktickému a operativnímu řízení. Také se mění přístup z pohledu uživatele, z původního reaktivního reportování na proaktivní analýzy a predikce. To umožňuje, aby Business Intelligence byla využívána v širší míře pro rozhodování a řízení na všech úrovních podniku.
Výběr BI nástrojů můžeme přirovnat například k výběru a zavedení CRM. Žádný z těchto nástrojů nelze vnímat jako produkt, který má přesně stanovené funkce, ke kterým se lze jednoznačně vyjádřit, zda nám respektive naši společnosti vyhovují či nikoliv. Je třeba je chápat jako řešení, tedy komplex know-how, metodiky a produktu. Nezbytnou podmínkou výběru BI je konkrétní představa o použití a přínosech budoucího řešení. Pokud v této oblasti nemáme jasno, je to jednoznačně hlavní překážka úspěšnému výběru a nasazení nástrojů BI. Kritéria výběru jsou navíc závislá na oblasti, kterou chceme s Business Intelligence v rámci vnitropodnikových procesů řešit. Nicméně vždy platí, že klíčem k úspěchu je seriozní a odborně zdatný dodavatel, který má v této oblasti prokazatelné zkušenosti.
Hrají si s OLAP kostkami...
Podívejme se nyní na využití Business Intelligence přímo v praxi. Mezi firmy, pro něž je využívání dat životně důležité a proto má ve svém ERP systému Helios zavedenou i Business Intelligence, je ProFitness ČR. Její hlavní činností je prodej doplňků stravy a kosmetiky koncovým spotřebitelům. Provozuje prodejny v mnoha nákupních centrech po celé ČR. Její maloobchodní síť Vitaland je největším řetězcem zaměřeným na prodej doplňků stravy v ČR. Informační systém zde používají už od roku 2006. V souvislosti se zmíněným trendem co nejefektivnějšího využívání všech dostupných dat systém zhruba před rokem doplnili modulem Business Intelligence.
„Z celého řešení nejvíc využíváme OLAP kostky,“ vysvětluje Pavel Novák, IT manager společnosti ProFitness a dodává: „Jsou potřebné zejména k vyhodnocování obratů, zisku a statistikám ohledně členské základny či zásob zboží na skladech. Kromě nich hodně využijeme také různé přehledy. Od doby, kdy máme k dispozici Business Intelligence, se nám výrazně zvýšila efektivita vyhodnocování dat a tím vznikla i nezanedbatelná úspora času.“
Autor je produktový manažer systémů HELIOS ve společnosti Asseco Solutions