V průzkumu poradenské společnosti PwC ČR dokonce uvedly, že v současné době je pro jejich mateřské společnosti důležitější kvalita a dostupnost zaměstnanců, než nejnižší náklady za každou cenu. Pokud by se měli možnost znovu rozhodnout, kde by své centrum sdílených služeb umístili, volili by stejně Česko.
Česká republika těží podle výsledků průzkumu z blízkosti k západní Evropě. Právě tam má totiž centrálu nebo významné klienty velká část provozovatelů tuzemských center sdílených služeb (SSC). Zároveň jsou spokojení s poměrem kvality a ceny zdejší pracovní síly i s dalšími podmínkami pro provoz SSC. Oblibu Česka podtrhuje i rozšiřování již založených SSC, která navýšila portfolio poskytovaných služeb ze 7 na 11 aktivit během posledních dvou let. Nově tak například dokážou zajistit manažerský reporting finanční plánování, IT podporu nebo zpracování daní.
Frčí daňové agendy, controlling či nákup
„Centra sdílených služeb vykonávající rutinní úkony s co nejnižšími náklady byla tématem rozvojových zemí v minulém století. Současná SSC v Česku se vyznačují tím, že se zaměřují na specializovanější úkony, jako jsou daňové agendy, controlling či nákup, které přidávají ke klasické účetní agendě. V rámci nich pak dokážou firmě poradit a přicházet s vlastními inovativními řešeními. Logickou snahou jejich provozovatelů je větší standardizace a automatizace procesů, mnohem častěji také používají programy trvalého zlepšování jako je six sigma nebo lean,“ říká Mike Jennings, partner v oddělení poradenství PwC Česká republika.
„Centra sdílených služeb poskytují firmám stále sofistikovanější služby. To se odráží jak na jejich poptávce po kvalitních zaměstnancích, tak i na rostoucích objemech investic do jejich školení a vzdělávání,“ potvrzuje Jonathan Appleton, výkonný ředitel profesního sdružení ABSL(The Association of Business Service Leaders), které zastupuje zájmy center sdílených služeb a outsourcingových společností v České republice.