Když Český statistický úřad (ČSÚ) publikuje vývoj cen výrobců, bývá v komentářích pozornost soustředěna především na výrobní ceny v průmyslu. Přitom ve službách, tradičně „zaostávajících“ za tahouny rekrutujících se ze zpracovatelském průmyslu, je v české ekonomice tvořena více než polovina přidané hodnoty. Ve srovnání s průmyslem je sektor služeb „pomalejší“ při reakci na cyklické výkyvy ekonomiky – propady ho zasahují později, pozdější bývá rovněž výstup z recese. I teď je tento fakt patrný v tempech tržeb. Ovšem i ceny ve službách pro podnikatelskou sféru rostou daleko pomaleji a v každém z posledních deseti měsíců nepřesáhly úrovně předchozích období roku 2009. Nižší jsou tak po celý letošní rok. Přitom i na podzim 2009, kdy ceny v průmyslu pokračovaly v meziročních pětiprocentních propadech, si segment služeb pro podnikatelskou sféru udržoval stále cenový růst. Podobně jako stavebnictví, i sektor služeb se zatím z krize z tohoto pohledu zcela nevymanil – naději dává srovnání nejaktuálnější, podle něhož v říjnu proti září stouply ceny služeb pro podnikatele o tři desetiny procenta. Tedy alespoň o pověstný „slepičí krok“…
Reklama má váhu – alespoň statisticky
Je však třeba vědět, že cenový vývoj ve službách pro podnikatelskou sféru je výrazně ovlivňován cenami reklamy, a to zejména jejich cyklickým charakterem nejen v průběhu roku – za konjunktury rostou ceny reklamních služeb rychleji než u služeb pro podnikatele jako celku, naopak v recesi jsou cenové propady reklamy výraznější než za celek. Zatímco loni na podzim ceny služeb, z nichž je vyloučena reklama, již od října klesaly, ceny při zahrnutí reklamních služeb ještě dokonce roku rostly. Slabší bývá cenový růst reklam v prvních měsících roku a rovněž v letních měsících. Také v reklamě se krize pomítla se zpožděním, alespoň co se jejích cen týká. Po většinu roku 2009 totiž stála reklama meziročně více, propady přišly až letos – v říjnu byl jejich pokles nejhlubší ze všech typů služeb pro podnikatele sledovaných ČSÚ. A to i přesto, že z měsíce na měsíc už ceny reklam stouply, ve srovnání s ostatními službami nejvýraznějším meziměsíčním růstem. Ve zřejmé reakci na to, že vánoční čas se přiblížil. Pro výpočet cenového indexu za reklamní služby jsou rozhodující jejich ceny v televizních stanicích.
Výše jen ceny služeb vázaných na produkci
V ekonomické logice je vývoj cen služeb navázaných na výrobu rychlejší v časech, kdy rostou objemy produkce. Tu je zapotřebí přemísťovat, což zvyšuje i požadavky na dopravu. Její ceny stouply v říjnu meziročně o téměř dvě procenta, stejně jako u finančních služeb. Meziročně výše pak byly ještě ceny za poštovní služby a také za služby právníků a účetních. Cenově níž proti loňskému říjnu však setrvaly služby telekomunikací, služby související s nemovitostmi a také inženýrské a architektonické služby, tj. všechno aktivity, které mají v cenovém indexu služeb pro podnikatele konstruovaném ČSÚ, nejvyšší váhu. Ty pak táhnou níž i celkovou dynamiku.
Celkově ceny služeb pro podnikatele zatím sílící oživení české ekonomiky výrazným způsobem neindikují – zatímco od května do září se jejich meziroční propady postupně umazávaly, říjen ukázal opětovné zhoršení. Reklama-nereklama, služby jsou prostě „línější“ než zbytek ekonomiky.
Autorka je analytička Českého statistického úřadu
Více na: