Podobně se mohou společnosti také umístit v nějakých žebříčcích, a získat tak důležitou konkurenční výhodu především u jejich zákazníků, ale také u dodavatelů a partnerů. Některé certifikace jsou mezinárodní, což však ale vůbec neznamená, že by je české firmy nemohly získat.
Místo, kde lidé chtějí pracovat
Jedním ze známých mezinárodně uznávaných certifikátů je Great Place to Work. Jak název vypovídá, tato certifikace pomáhá uchazečům o zaměstnání rozlišit, které společnosti skutečně nabízejí skvělou firemní kulturu, a jsou tak místem, kde lidé chtějí pracovat. Uděluje se na základě nezávislé anonymní zpětné vazby od zaměstnanců a analýzy činností a programů uskutečňovaných v oblasti lidských zdrojů. Tuto certifikaci s roční platností získala na konci loňského roku společnost PPL. Její CEO Petr Horák je rád, že je zaměstnanci v anonymním průzkumu hodnotili tak vysoko. „Certifikace Great Place to Work nám navíc poskytuje cenné podněty, na jejichž základě se můžeme jako zaměstnavatel dále rozvíjet,“ komentuje Horák.
Kromě tohoto certifikátu získala tato firma i ocenění Top Employer. To vychází z průzkumu Top Employer zkoumajícího šest oblastí souvisejících s lidskými zdroji, jako jsou strategie, pracovní prostředí nebo například vzdělávání a rozmanitost. Organizace Top Employers Institute je celosvětovou autoritou při oceňování vynikajícího přístupu k práci se zaměstnanci. Za dobu svého fungování certifikovala téměř 1900 organizací ve 123 zemích. „Přes technické vymoženosti a inovace jsou to právě naši kolegové a kolegyně napříč organizací PPL, kdo dává naší službě tvář, emoce a všudypřítomnou/potřebnou vášeň. Úspěchy naší společnosti jsou hlavně zásluhou skvělých lidí v PPL, kteří vytvářejí přátelské pracovní prostředí, v jehož středu zájmů stojí náš zákazník,“ dodává Petr Horák.
Na odměňování záleží
Článek vyšel v tištěném vydání časopisu CFOworld 1/2023. Pokud si časopis chcete přečíst celý, můžete si ho koupit i v digitální formě.
Kromě tohoto článku v něm najdete i příspěvky o českých trendech v platbách pro tento rok, podrobně jsme se věnovali úskalím a možnostem, které nabízí umělá inteligence, nebo třeba top trendům pro oblast infrastruktury.
Nově je na českém trhu dostupná certifikace Equal-Salary platové rovnosti pohlaví prokazující rovnocenné odměňování uvnitř společnosti. Uděluje ji švýcarská nadace Equal-Salary a analýza certifikace je založená na regresní metodě umožňující odhalit platovou diskriminaci ve firmě. A to na základě údajů o zaměstnancích, jako je například úroveň jejich vzdělání, seniorita nebo zkušenosti. Certifikát Equal-Salary je platný tři roky s tím, že během tohoto období musejí certifikované společnosti předložit dva monitoringy. Jejich cílem je prokázat trvalé odhodlání a plnění opatření na uplatňování spravedlivé, nediskriminační mzdové politiky mezi muži a ženami.
První organizací, která pod dohledem poradenské společnosti PwC certifikací prošla, je český Philip Morris se závodem v Kutné Hoře. Árpád Könye, předseda představenstva a generální ředitel Philip Morris ČR, řekl, že chtěli objektivně posoudit, zda to, v co věří, také skutečně dělají. „Našim zaměstnancům chceme vytvořit skvělé místo pro práci bez ohledu na jejich pohlaví. Proto je pro nás certifikace významným potvrzením toho, že téma různorodosti a začleňování zaměstnanců bereme vážně. Ostatně rozmanitost je klíčovým pilířem naší firemní kultury,“ popsal Könye a dále zdůraznil, že certifikace je hmatatelný způsob, jak můžou posílit vnímání své značky jako dobrého zaměstnavatele a vybudovat hrdost svých zaměstnanců.
Podle Johanesse Smitse z PwC Švýcarsko se do budoucna větší firmy, aby byly na trhu konkurenceschopné, bez této certifikace neobejdou a společnost jen získá, pokud si procesem projde. „Potvrzením rovnosti v odměňování získá významnou konkurenční výhodu a silný nástroj v oblasti HR. V případě neúspěchu firma dostane zpětnou vazbu, na jejímž základě může přenastavit interní procesy a po půl roce se o certifikát ucházet znovu,“ vysvětluje Smits.
Firmám mohou pomoci žebříčky
K hodnocení organizací slouží kromě certifikátů také umístění v nejrůznějších žebříčcích. Jedním z nich je FT 1000 od Financial Times, který je zpracováván ve spolupráci se společností Statista a shromažďuje zástupce z celkem 34 evropských zemí. Povinností každého z nich je splnění předem stanovených kritérií. Patří mezi ně například minimální dosažený obrat nebo to, že firma musí vykázat minimální průměrnou hodnotu růstu. Letos se celkovým vítězem FT 1000 stala britská společnost Tripledot Studios zaměřující se na tvorbu mobilních her.
V České republice zde byla zastoupena například firma Driveto poskytující operativní leasing, Love2Dogs vyrábějící doplňky stravy pro psy a Skladon. Tato společnost zajišťuje logistiku desítkám středních a větších obchodníků a v tomto žebříčku se objevila už poněkolikáté. Tentokrát se posunuli na 104. místo a z českých firem se stali třetí nejvýše umístěnou organizací z celkem deseti zástupců. Za umístěním Skladonu v FT 1000 stojí hlavně konstantní růst mezi lety 2018–2021. Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel společnosti Skladon, říká, že opakované umístění v tomto žebříčku je pro ně důkazem, že organizace, která se dokáže rychle a obratně adaptovat na měnící se trh, může zdravě růst i v průběhu takto turbulentních let. „Obsazení pozice třetí nejrychleji rostoucí české firmy je pro nás zároveň velkou ctí, především s ohledem na to, kolik výjimečných a strmě se rozvíjejících společností u nás postupně vzniká,“ zdůrazňuje Margaretis v závěru.