„Význam rodinných firem v České republice pomalu roste a zákazníci dávají stále častěji přednost jejich produktům a službám. Tento trend potvrzuje i náš průzkum. Současně jsou tyto firmy pro národní hospodářství velice důležité, neboť umí flexibilně reagovat na změny poptávky, či respektují specifika dané oblasti. V některých západoevropských zemích produkují až 80 % HDP. I my máme hned několik příkladů firem, které před 25 lety začínaly v garáži nebo na půdě a dnes exportují výrobky do celého světa. Doufáme, že takových úspěšných příkladů bude čím dál více,“ uvádí David Řehoř ředitel rozvoje obchodu firemního segmentu Equa bank, která si dala vypracovat průzkum, který přinesl výše uvedená zjištění.
Rodinné firmy jsou pro dvě třetiny Čechů především symbolem tradice. Každý druhý Čech považuje výrobky a služby rodinných firem za kvalitní, 46 % dotazovaných uvádí, že tyto firmy se vyznačují spolehlivostí. Nejčastějšími důvody, které Čechy motivují k vyhledávání výrobků a služeb rodinných firem, jsou pak kvalita (71 %), osobní přístup k zákazníkovi (54 %) a podpora místní produkce (49 %).
Rádi si připlatíme?
Popularitu rodinných firem potvrzuje i ochota 9 z 10 dotazovaných připlatit si za kvalitní český výrobek či službu. 60 % Čechů je přitom ochotno si připlatit až o 20 % více. Necelá pětina (19 %) respondentů by si připlatila dokonce o třetinu až polovinu více.
Rodinné podnikání si nejvíce lidí spojuje tradičními obory. Pod pojmem rodinná firma si každý desátý představí místní pekařství, řeznictví či uzenářství. Pozadu nestojí ani malé řemeslné dílny, které jsou pro velkou část obyvatel symbolem rodinného podnikání.