Češi obsadili druhou příčku ve výdejních místech e-shopů

17. 3. 2023

Sdílet

DPD kurýr Autor: Depositphotos
DPD kurýr
Geopost (dříve DPDgroup) na základě svého každoročního průzkumu E-shopper Barometer analyzoval nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že vyzvedávání balíčků mimo domov se stává v Česku skutečným fenoménem podobně jako tomu je již dlouhodobě v případě dobírky. Na výdejní místa si nechává doručovat 49 % lidí, oblíbenost stoupá i u samoobslužných boxů, které využívá 26 % a u prodejce si zboží vyzvedává 21 % českých zákazníků.

Již během pandemie jsme se naučili objednávat léky online a tento trend nadále přetrvává – v roce 2022 jsme jich nakoupili o 11 % více, než ostatní evropští eshoppeři, rozdíly panují i v jiných kategoriích. Lišíme se také v pocitech, které v nás online nakupování vzbuzuje.

I když v celé Evropě zájem o doručení domů mírně klesá, a to hlavně z důvodu poměrně vysokých cen za doručení na adresu a rozšiřující se nabídky možností, kam lze balíček doručit, průměr se drží stále vysoko na 78 %. V Česku tento způsob zaznamenal loni pokles na 71 % (–6 %) zejména ve prospěch samoobslužných boxů (+5 %), kam si objednává balíčky 26 % lidí. Klasická výdejní místa se těší vysoké oblibě dlouhodobě a drží se na 49 %, zatímco evropský průměr je v tomto porovnání výrazně nižší – pouze 20 %. Na prvním místě jsou Francouzi, s 56 %. U prodejce v kamenné prodejně si balíček vyzvedává 21 % lidí, stejný způsob využívá v průměru jen 10 % Evropanů. Celých 69 % českých zákazníků pak obvykle využívá více než jedno místo pro doručení (místa libovolně střídá), ve zbytku Evropy je průměr opět výrazně nižší a to 48 %.

Kategorie zboží

V kategoriích nejvíce nakupovaného zboží u nás vede standardně móda spolu se zdravím a krásou (shodně 50 %, evropský průměr je 59 %). Zajímavé je zde srovnání se Slovenskem, kde se móda nakupuje mnohem více, než u nás (69 %) a naopak zboží pro volný čas mnohem méně – v Česku 45 %, Slovensko zaostává ještě o 5 % za evropským průměrem (37 %).

bitcoin_skoleni

Následuje obuv (47 %, evropský průměr 49 %) a léky – 45 %, (evropský průměr 34 %). Knihy si u nás nakoupí online pouze 38 % lidí (stejně jako v roce 2021), zatímco v jiných zemích je to 43 % (pokles o 2 %). Kategorie high-tech a elektroniky poklesla oproti roku 2021 o 1 % na 26 % (evropský průměr je 29 %). Hračky objednává online 32 % českých zákazníků, evropský průměr je 29 %. Menší kusy nábytku a dekorace do bytu nakupujeme pak zcela stejně, jako ostatní evropští respondenti (31 %).

Pocity při nakupování

Zajímavé rozdíly panují také v samotných pocitech z online nakupování – zatímco čeští respondenti jsou si jisti, že na internetu mohou nakoupit téměř všechno zboží (62 %), stejný názor zastává pouze 55 % ostatních Evropanů. Pouze 61 % Čechů je pak přesvědčeno, že online nakupování je mnohem méně stresující, než to v kamenném obchodě narozdíl od evropského průměru (66 %). Čeští zákazníci se staví také více skepticky k ušetření času – tento efekt přisuzuje nákupům na internetu 72 %, zatímco evropský průměr činí 77 %.