Češi rádi vyhledávají finanční produkty online

18. 5. 2018

Sdílet

 Autor: (c) rh2010 - Fotolia.com
Prudký růst významu online kanálů jako přímého spojení se zákazníkem je patrný v mnoha odvětvích byznysu, finanční sektor nevyjímaje. Pro spotřebitele je dnes mnohem snadnější vybrat si takový finanční produkt, který jim bude nejvíce vyhovovat. Jak se tato široká skupina spotřebitelů bankovních a finančních produktů chová v online prostředí, jaké jsou současné trendy a co by měly poskytovatelé těchto produktů dělat, aby z boomu online vyhledávání vytěžili co nejvíce?

Tyto otázky mohou zodpovědět Trendy ve Vyhledávání Google za rok 2017.

Z vybraných kategorií, které jsou zahrnuty ve finančním odvětví, hledali Češi na internetu v roce 2017 nejvíce online bankovnictví, kreditní karty a půjčky bez doložení příjmů. Kreditní karty se na přelomu léta a podzimu dostaly na vedoucí pozici ve vyhledávání, půjčky bez doložení příjmů rostly průběžně až do svého vrcholu na konci října a online bankovnictví vystřelilo na samém sklonku roku. Dalšími významnými kategoriemi ve vyhledávání českých uživatelů v loňském roce byly úvěry na bydlení a hypotéky, spořicí účty, osobní půjčky a financování aut. Vyhledávání vybraných finančních kategorií v průběhu roku kolísalo. Nejvíce se finanční produkty vyhledávaly v říjnu a lednu, nejméně naopak v květnu a červnu. V průběhu týdne vyhledávali čeští uživatelé sledované kategorie nejvíce v pondělí s klesajícím trendem až do soboty.

Vyhledávání finančních produktů je taženo mobilem a dotazy na online bankovnictví

„Naše data ukazují, že mobilní vyhledávání hraje i ve finančním sektoru stále větší roli. Loni pocházelo v české republice 34 % vyhledávacích dotazů na finanční služby a produkty z chytrých mobilních telefonů, což představuje 34% růst ve srovnání s předchozím rokem,“ říká Marie Krátká, manažerka pro agentury společnosti Google. „Při podrobnějším zkoumání jednotlivých kategorií vidíme, že téměř polovinai dotazů souvisejících s půjčkami bez doložení příjmů, 41 % vyhledávání osobních půjček a 38 % dotazů na mobilní bankovnictví pocházelo z mobilních zařízení,“ vysvětluje Krátká. Při čemž na mobilech lidé zadávají obecnější dotazy na finanční služby, když 70 % z nich neobsahovalo konkrétní značku, než na počítačích, kde je to pouze 64 %.
Na příkladu kategorie osobních půjček můžeme ukázat, jak se podíly vyhledávání z různých zařízení vyvíjely v průběhu roku. Mobil hrál čím dál důležitější roli, a navíc je to jediné zařízení, které vykazovalo růst vyhledávání ve všech čtvrtletíchii.

Důležitost mobilu potvrzují i zástupci českých bank

„Již dneska probíhá devět z deseti kontaktů mezi námi a klienty v online prostředí a nejdynamičteji roste právě mobil. Loňský meziroční růst počtu klientů mobilní banky činil 44 %, ale hlavně roste i objem plateb, který se meziročně zvýšil o 65 %. Proto je pro nás mobilní bankovnictví strategickým kanálem a naší bankovní aplikaci věnujeme mimořádnou pozornost. Chceme být v tomto směru mezi lídry na trhu, i proto byla naše banka jedna z prvních, která do své mobilní aplikace integrovala metodu Google Pay. Jako první v Evropě jsme na platformě Android umožnili Android Shortcuts a jako první v Česku jsme umožnili zároveň přihlášení i autorizaci plateb a podepisování smluv pomocí biometriky,“ říká Jan Vichr, Distribution Channels and Direct Marketing Manager z Komerční banky.

„I naše data potvrzují, že čím dál více lidí chce využívat banku v mobilu. Proto v souladu s naší strategickou ambicí stát se digitálním lídrem na českém bankovním trhu pokračujeme v rozvoji našeho mobilního bankovnictví Smart Banka, které umožňuje plně online sjednat a ihned využívat běžný bezpoplatkový účet Tom, načerpat úvěr pro fyzické osoby a živnostníky nebo platit mobilním telefonem přes službu Google Pay, což jsme nabídli klientům jako první velká banka v Česku,“ uvedl Pavel Jareš, manažer přímého bankovnictví Moneta Money Bank.

České finanční instituce podceňují rychlost mobilních webů

Pokud existuje něco, na čem se většina obchodníků shoduje, je to to, že uživatelé mobilních zařízení preferují rychlost. Ať už při placení účtů, nákupu produktů nebo služeb nebo třeba jen při čtení článků - čas vždy hraje důležitou roli a nikdo nechce dlouho čekat.
„V nedávné studii jsme zjistili, že 53 % návštěv internetových stránek uživatelé přeruší, pokud se mobilní stránka nahrává déle než 3 sekundy. Každý druhý uživatel navíc očekává, že se mobilní stránka nahraje do dvou sekund, a 46 % dotázaných dokonce odpovědělo, že je při prohlížení internetu nejvíce obtěžuje právě pomalé načítání stránek,“ vysvětluje Marie Krátká význam rychlosti mobilního webu.
Čísla týkající se vyhledávání a nákupu finančních produktů online by tak mohla být pro většinu poboček českých bank ještě příznivější, kdyby jejich weby dosahovaly optimálního času načítání na mobilních telefonech, což se ale neděje. „Pomocí nástroje TestMySite jsme zjišťovali rychlost internetových stránek 32 finančních společností a 97 % z nich se na mobilních telefonech načítalo příliš dlouho, což má vliv na chování jejich potenciálních zákazníků,“ uzavírá Krátká.
Rychlost načítání stránky si může každý jednoduše ověřit pomocí několika volně dostupných nástrojů, jako je například právě TestMySite, který vám ukáže, kolik sekund trvá vaší stránce, než se načte na mobilním zařízení, o kolik můžete přijít během této doby návštěvníků a jak si stojíte ve srovnání s konkurencí z vašeho oboru.

ICTS24

 

Zdroj: Google