Pětadvacet let po revoluci, která otevřela nejenom hranice ale také trh, se české podnikatelské prostředí proměňuje. Zatímco v roce 2000 byl průměrný věk podnikatelů 45,5 roku, letos se již posunul blíže k šedesátce (58,2). S vyšším věkem jsou spojené bohaté zkušenosti v podnikatelském prostředí, které přidávají firmě na věrohodnosti a spolehlivosti.
„Těsně po revoluci u nás existovalo něco jako podnikatelské vakuum. Podnikatelé museli dorůst a je proto logické, že se ti úspěšní, kteří například také vyhráli v soutěži EY Podnikatel roku, stále častěji rekrutují z řad padesátníků či šedesátníků a podnikají nejméně 14 let, tedy alespoň od roku 2000,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a jihovýchodní Evropě a dodává: “V době, kdy je kladen velký důraz na inovativní podnikatelský záměr a startupy, se ukazuje, že lidé stále preferují firmy se zavedenou, známou značkou, které důvěřují. Zkušeným podnikatelům a firmám se proto daří a právě oni z velké části tvoří český podnikatelský trh.“
Ženy tvoří pouze jednu desetinu zúčastněných
Z analýzy dat soutěže EY Podnikatel roku také vyplývá, že se nejvíce podnikatelů rodí na Moravě. Velkou část přitom tvoří ti pocházející z Moravskoslezského kraje, hned v závěsu za nimi pak Jihomoravané. Jedním z důvodů, proč z těchto dvou krajů pochází téměř 25 % podnikatelů, je malý počet pracovních příležitosti a nutnost hledání jiného zdroje obživy a realizace.
Dalším důležitým ukazatel výzkumu je genderová struktura podnikatelského trhu, respektive účastníků soutěže EY Podnikatel roku. Ženy tvoří ve všech ročnících soutěže pouze jednu desetinu zúčastněných podnikatelů.