Český podnikatel zestárl o deset let, pochází z Moravy a podniká čtrnáct let

28. 10. 2014

Sdílet

 Autor: © Picture-Factory - Fotolia.com
Prototyp úspěšného podnikatele se za poslední dekádu výrazně změnil. Je mu dnes téměř 60 let, zatímco na přelomu tisíciletí to bylo kolem 45 let. I cesta k úspěchu dnes firmám trvá déle, dokonce jednou tak dlouho. Navíc, pouze 10 % z celku jsou ženy podnikatelky. Vyplývá to z analýzy dat účastníků soutěže EY Podnikatele roku. Úspěch přichází v průměru právě po 14 letech podnikání.

Pětadvacet let po revoluci, která otevřela nejenom hranice ale také trh, se české podnikatelské prostředí proměňuje. Zatímco v roce 2000 byl průměrný věk podnikatelů 45,5 roku, letos se již posunul blíže k šedesátce (58,2). S vyšším věkem jsou spojené bohaté zkušenosti v podnikatelském prostředí, které přidávají firmě na věrohodnosti a spolehlivosti.

„Těsně po revoluci u nás existovalo něco jako podnikatelské vakuum. Podnikatelé museli dorůst a je proto logické, že se ti úspěšní, kteří například také vyhráli v soutěži EY Podnikatel roku, stále častěji rekrutují z řad padesátníků či šedesátníků a podnikají nejméně 14 let, tedy alespoň od roku 2000,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a jihovýchodní Evropě a dodává: “V době, kdy je kladen velký důraz na inovativní podnikatelský záměr a startupy, se ukazuje, že lidé stále preferují firmy se zavedenou, známou značkou, které důvěřují. Zkušeným podnikatelům a firmám se proto daří a právě oni z velké části tvoří český podnikatelský trh.“  

 

Ženy tvoří pouze jednu desetinu zúčastněných 

Z analýzy dat soutěže EY Podnikatel roku také vyplývá, že se nejvíce podnikatelů rodí na Moravě. Velkou část přitom tvoří ti pocházející z Moravskoslezského kraje, hned v závěsu za nimi pak Jihomoravané. Jedním z důvodů, proč z těchto dvou krajů pochází téměř 25 % podnikatelů, je malý počet pracovních příležitosti a nutnost hledání jiného zdroje obživy a realizace.

ICTS24

Dalším důležitým ukazatel výzkumu je genderová struktura podnikatelského trhu, respektive účastníků soutěže EY Podnikatel roku. Ženy tvoří ve všech ročnících soutěže pouze jednu desetinu zúčastněných podnikatelů.