Pane Komínku, jaká je vaše role v organizaci a jaké jsou vaše hlavní zodpovědnosti?
Moje role v organizaci spočívá v definování finančních strategií a řízení finančních operací evropských poboček Billigence v České republice, Velké Británii, Německu, Švédsku a Polsku. S ohledem na velikost je pozice koncipovaná univerzálně s přesahem i mimo běžné aktivity finančního manažera. Jsem odpovědný za implementaci automatizovaného reportingu za pomocí moderních nástrojů (Snowflake, Tableau, PowerBI) i za postupné sjednocování postupů v rámci skupiny.
Tento úkol mimo jiné zahrnuje ve spolupráci s centrálou v Sydney implementaci společné platformy pro projektové řízení a controlling. V této oblasti jsou nedocenitelní pro finanční oddělení naši vlastní konzultanti, kteří mají široké zkušenosti s implementací identických profesionálních řešení u našich zákazníků. Rovněž se spolupodílím na zakládání nových evropských poboček.
CFO pod lupou
Projekt magazínu CFOworld, který představí finanční ředitele z různých oborů. Cílem projektu je i medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti. Detaily najdete na konci textu.
Byl pro vás právě proběhlý rok výzvou nebo rokem s negativním dopadem na vaši firmu a jaký největší problém v současnosti vidíte ve vaší práci?
V Billigence pracuji čtyři roky a za tu dobu naše česká pobočka pětinásobně zvětšila tržby, založili jsme nové pobočky v Polsku a Švédsku a věnujeme se otevření nového zastoupení na Blízkém východě. Největší výzvu představuje přerod společnosti ze startupového charakteru na středně velkou společnost. Snažíme se zajistit maximální rovnováhu mezi zaváděnými finančními procesy při současném udržení původní startupové firemní kultury a hodnot, kterých si velmi ceníme.
Rozšiřujeme vzájemnou spolupráci napříč všemi regiony, čímž se dostává do popředí význam transfer pricingu. Do budoucna zůstává i nadále výzvou pro Finance a Back Office podporování byznysu spojeným s růstem všech našich evropských poboček i pokračování v postupné automatizaci procesů. Významnou úsporu času a zlepšení efektivity jsme dosáhli například v posledním roce zavedením automatického vyčítání účetních dokumentů za pomocí umělé inteligence s přímým napojením na účetní software.
Jaké jsou podle vás největší příležitosti a výzvy, které vaše organizace v současnosti má?
Největší příležitostí pro finanční oddělení Billigence bude zvládnutí dalšího očekávaného růstu evropských poboček v důsledku zvyšování poptávky po službách v oblasti datové analytiky a business intelligence, zavádění dalších technologických inovací napříč celou společností a udržení stávající flexibility k ostatním oddělením.
Na úrovni společnosti představuje výzvu silné konkurenční prostředí působící na obchodní marže. Na úrovni financí nemůžeme ignorovat rizika spojená se světovou ekonomikou a měnovými výkyvy. V budoucnu budeme čelit sílícímu tlaku v oblasti řízení cash-flow v důsledku prodlužujících se splatností v dodavatelských vztazích.
Jiří Komínek
Na pozici finančního manažera ve společnosti Billigence pracuje od roku 2020. Za pomoci menšího finančního týmu se stará o kompletní finanční oblast pěti evropských poboček. Kromě standardní agendy finančního oddělení se věnuje projektům zaměřeným na automatizaci účetních postupů nebo spolupráci na otevírání nových poboček.
Jaké jsou vaše hlavní strategie pro zvyšování ziskovosti, snižování nákladů?
V posledním roce nám ziskovost klesla, což bylo způsobené několika faktory – vysokou inflací, tlakem na zvyšování mzdových nákladů, rostoucími cenami energií, posilující českou korunou a investicemi do budoucího růstu firmy a s tím spojené financování expanze do nových regionů.
Během inflačního období jsme ve většině případů nezvyšovali sazby u klientů, což samozřejmě ovlivnilo hospodářské výsledky. Nyní se snažíme tuto situaci narovnat. Sledujeme důsledně efektivitu a profitabilitu jednotlivých projektů. Pokud nám budoucí projekt při plánování nepřináší očekávaný zisk, jsme nuceni takovou zakázku odmítnout. Jedním z faktorů, který nyní může pomoci zlepšit ziskovost, je i aktuálně oslabující česká koruna vůči americkému dolaru a euru.
Umělá inteligence. Je její využití ve vaší firmě přijímáno pozitivně a začínáte ji využívat, negativně a berete ji spíš jako humbuk, nevěříte jí a jste zastáncem zaběhlých principů, nebo raději ještě počkáte, jak se bude tento obor dál vyvíjet, než ji nasadíte?
V Billigence vnímáme zavádění umělé inteligence pozitivně a vidíme v ní potenciál pro zlepšování efektivity a konkurenceschopnosti. Na úrovni finančního oddělení se nám osvědčila implementace automatického vyčítání dokumentů za pomoci nástroje Wflow/Rossum využívající umělou inteligenci. Aktivně zkoumáme i další možnosti využití umělé inteligence pro finanční oddělení, které by nám přineslo zjednodušení a časovou úsporu, abychom měli více času na inovace. Kromě financí jsou i další oddělení včetně obchodu, marketingu nebo delivery, která umělou inteligenci již běžně v rámci svých pracovních povinností využívají.
Zúčastněte se i vy!
Pokud pracujete ve finančním managementu, jsou otázky dostupné i pro vás a rádi je uveřejníme. Za tím účelem stačí napsat žádost volnou formou a odeslat na adresu: milan.loucky@iinfo.cz. Následně obdržíte návod a otázky. Více o projektu CFO pod lupou naleznete v tomto článku.
Cílem projektu je medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti.
Otázky jsou vždy na jedno čtvrtletí shodné pro všechny zájemce a jejich shrnutí bude součástí časopisu CFOworld, který vychází vždy na konci čtvrtletí. Toto shrnutí se pak objeví i na našich stránkách www.cfoworld.cz měsíc po vyjití v tištěné verzi časopisu.
Účast v našem projektu je zdarma, zpoplatněno je jen umístění loga vaší firmy/společnosti za symbolický poplatek, kvůli lepší orientaci čtenářů však umístění loga doporučujeme.