Pane Štěpánku, jaká je vaše role v organizaci a jaké jsou vaše hlavní zodpovědnosti?
Michal Štěpánek, Cleverbee
Michal Štěpánek zastává od ledna 2000 do současnosti funkci CEO ve společnosti Cleverbee Solutions. Vzdělání: ETH Zürich, University of Zurich. Pan Štěpánek je skutečný lídr a optimista, který po celou dobu dává firmě směr i rychlost. Pracuje s českou chytrostí a švýcarskou precizností.
Jsem spolumajitel, CEO a zároveň CFO naší technologické firmy. Moje role spočívá ve strategickém vedení a řízení společnosti, které zahrnuje koordinaci našich oddělení, plánování firemní strategie a řízení finančních zdrojů a investic.
Kromě těchto povinností také aktivně působím a zastupuji firmu na DACH trhu, především ve Švýcarsku, protože jsem zde vyrostl a dlouhá léta pracovně působil. V této roli se soustředím na rozvoj a posílení našeho know-how, což zahrnuje aktivní podporu knowledge sharingových aktivit s účastí na odborných konferencích. Tímto způsobem zajišťuji, že naše firma nejen udržuje krok s nejnovějšími trendy a technologiemi, ale také přináší tyto inovace našim klientům v ostatních regionech, například v Česku.
Mým cílem je zajištění trvalého růstu a stability naší společnosti, a to jak na domácím trhu v České republice, tak i na zahraničních trzích, s důrazem na poskytování kvalitních a inovativních služeb našim klientům.
Byl pro vás právě proběhlý rok výzvou nebo rokem s negativním dopadem na vaši firmu a jaký největší problém v současnosti vidíte ve vaší práci?
Minulý rok byl pro nás skutečně výzvou z pohledu doplňování týmu o kvalifikované kolegy, kteří mají tah na branku, jsou zapálení do technologií, mají vlastní snahu věci posouvat vpřed a jsou ochotni přebírat zodpovědnost za svěřené oblasti. Tato výzva je pro nás častým tématem k řešení.
Kromě toho vnímáme určitou stagnaci trhu, která nás činí ostražitými z pohledu velkých investic. Dalším významným faktorem je rychlé tempo technologických změn, které vyžaduje neustálé aktualizace a přizpůsobení našich služeb. Neustálé inovace a modernizace jsou nutností, abychom mohli našim klientům poskytovat špičková technologická řešení a udržovat naši konkurenční výhodu.
Jaké jsou podle vás největší příležitosti a výzvy, které vaše organizace v současnosti má?
Největší příležitostí pro nás je expanze na zahraniční trhy. Ačkoliv jsme se dosud hodně zaměřovali na švýcarský trh, nyní se snažíme, mimo jiné o rozšíření aktivit například v České republice, kde jsme dosud nebyli tolik aktivní.
Další výzvou je interní transformace, kterou firma postupně prochází. Zapojujeme automatizaci, specifické nástroje a systémy nejen v rámci vývoje, ale také v dalších oblastech jako jsou prodej, marketing a HR. Tento proces nám pomáhá zefektivnit interní procesy, zlepšit komunikaci a zvýšit celkovou produktivitu. Díky tomu můžeme lépe reagovat na potřeby našich klientů a poskytovat jim špičková řešení přizpůsobená jejich specifickým požadavkům.
Jaké jsou vaše hlavní strategie a nástroje pro zvyšování ziskovosti, snižování nákladů?
Ve světě IT se snižování nákladů stává stále větší výzvou kvůli rostoucím nákladům na technologie a lidské zdroje. Naší strategií pro zvyšování ziskovosti je zvyšování produktivity prostřednictvím inovací, automatizace a využívání moderních technologií. S rostoucími náklady na lidské zdroje a technologie je nezbytné současně zvyšovat příjmy, což může být při stagnaci trhu náročné. Aktuálně se nám daří zvyšovat příjmy, ale celkovou ekonomickou situaci v Evropě bedlivě sledujeme a zůstáváme ostražití vůči možným rizikům.
Proto se soustředíme na maximalizaci produktivity společnosti, což nám umožňuje efektivněji využívat naše zdroje a tím kompenzovat vyšší náklady. Dále se zaměřujeme na dlouhodobá partnerství s našimi zákazníky, která přinášejí v tomto směru benefity na obou stranách.
CFO pod lupou
Projekt magazínu CFOworld, který představuje finanční ředitele z různých oborů. Cílem projektu je i medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti.
Otázky jsou na určitou dobu shodné a shrnutí názorů účastníků projektu bude zveřejněno v časopisu CFOworld i na našich stránkách měsíc po vyjití v tištěné verzi.
Účast v projektu je bezplatná.
Umělá inteligence. Je její využití ve vaší firmě přijímáno pozitivně a začínáte ji využívat, negativně a berete ji spíš jako humbuk nebo prostředek k možnému úniku strategických dat, nevěříte jí a jste zastáncem zaběhlých principů, či raději ještě počkáte, jak se bude tento obor dál vyvíjet, než ji nasadíte?
Umělá inteligence je pro nás klíčovým nástrojem ke zvyšování produktivity a efektivity našich služeb. Již ji aktivně využíváme například ve vývoji aplikací, zajištění kvality nebo např. monitoringu dat, apod.
Obohacování části procesů u klientů pomocí AI je pro nás určitě dobrým pomocníkem, ale je důležité zachovat rovnováhu, kdy je nasazení AI efektivní ve vztahu k nákladům na daný proces.
Samozřejmě, dbáme i na bezpečnost a ochranu dat. Je třeba k této oblasti citlivě a pečlivě přistupovat, vážit výhody a rizika spojená s implementací AI.
Děkujeme za odpovědi!
Zúčastněte se i vy!
Pokud pracujete ve finančním managementu, jsou otázky vhodné i pro vás a rádi je uveřejníme. Za tím účelem stačí napsat žádost volnou formou a odeslat na adresu: milan.loucky@iinfo.cz. Následně obdržíte návod a otázky. Více o projektu CFO pod lupou naleznete v tomto článku.