Pane Zehnálku, jaká je vaše role v organizaci a jaké jsou vaše hlavní zodpovědnosti?
Ve společnosti Schindler CZ a.s. pracuji na pozici finančního ředitele zastřešujícího tři entity (Česko, Slovensko a Maďarsko). Zároveň jsem statutárním zástupcem firmy a členem představenstva. Do mé kompetence spadá účetní oddělení, controlling, nákup, logistika, správa vozového parku, backoffice a IT. To znamená velmi pestrou a různorodou práci.
Pavel Zehnálek, Ph.D.
Od roku 2018 působí na pozici finančního ředitele společnosti Schindler CZ a.s., kde je zároveň statutárním zástupcem a členem představenstva. V firmě pak pracuje od roku 2009, čtyři roky strávil v Business Support Center v Madridu a tři roky pak na centrále společnosti ve Švýcarsku. Mezi jeho kompetence spadá účetní oddělení, controlling, nákup, logistika, správa vozového parku, backoffice a IT.
Byl pro vás právě proběhlý rok výzvou nebo rokem s negativním dopadem na vaši firmu a jaký největší problém v současnosti vidíte ve vaší práci?
Rok 2023 byl pro mě osobně velmi náročný a zároveň byl i velkou výzvou s pozitivním dopadem pro naši firmu, jelikož jsme pod svá křídla převzali pobočku v Maďarsku. Zároveň se nám podařilo uzavřít akvizici menší lokální firmy na Slovensku. Největším aktuálním problémem je obsazení klíčových, finančních pozic zejména v rámci nedávno převzaté pobočky v Maďarsku.
Jaké jsou podle vás největší příležitosti a výzvy, které vaše organizace v současnosti má?
Jsme výtahářskou firmou, to znamená velmi se nás dotýká aktuální situace na stavebním trhu, zejména pak v rezidenčním sektoru, kde v roce 2023 došlo k výraznému poklesu a kde v tomto roce očekáváme určité oživení. Velmi pečlivě tedy sledujeme vývoj trhu a snažíme se na něj s předstihem reagovat. Určité příležitosti vidíme v rámci akviziční činnosti. Dále se budeme ve větší míře věnovat problematice zefektivňování jednotlivých procesů a optimalizaci nákladů.
Jaké jsou vaše hlavní strategie a nástroje pro zvyšování ziskovosti, snižování nákladů?
Na straně jedné se detailně věnujeme cenové politice v rámci našich produktových řad tak, abychom byli schopni v reálném čase reagovat na případné změny na trhu. Na straně druhé se zaměřujeme na odlišné typy nákladových kategorií, kde se konkrétní náklady snažíme optimalizovat i za přispění nových technologií (RPA, MS PBI Aps a další). Samozřejmostí je pak zefektivňování procesů v rámci všech našich divizí.
CFO pod lupou
Projekt magazínu CFOworld, který představí finanční ředitele z různých oborů. Cílem projektu je i medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti. Detaily najdete na konci textu.
Umělá inteligence. Je její využití ve vaší firmě přijímáno pozitivně a začínáte ji využívat, negativně a berete ji spíš jako humbuk nebo prostředek k možnému úniku strategických dat, nevěříte jí a jste zastáncem zaběhlých principů, či raději ještě počkáte, jak se bude tento obor dál vyvíjet, než ji nasadíte?
Osobně si myslím, že nám umělá inteligence může v budoucnu se spoustou úkolů pomoci, a hlavně se nám mohou otevřít nové pohledy na danou problematiku. Jelikož jsme však součástí nadnárodního koncernu, tak lokálně prozatím žádné zásadnější iniciativy v oblasti AI neprovádíme, byť se například již seznamujeme s možnostmi využívání ChatGPT.
Co vás nejvíce brzdí a brání v dalším rozvoji společnosti?
Jedná se o velmi komplexní otázku, ale přesto na ni odpovím. Mimo externích makroekonomických vlivů a vývoje trhu nás dle mého názoru nejvíce brzdí nedostatek kvalifikovaných pracovníků, a to na všech úrovních (nejen technicky zaměření pracovníci).
Zúčastněte se i vy!
Pokud pracujete ve finančním managementu, jsou otázky dostupné i pro vás a rádi je uveřejníme. Za tím účelem stačí napsat žádost volnou formou a odeslat na adresu: milan.loucky@iinfo.cz. Následně obdržíte návod a otázky. Více o projektu CFO pod lupou naleznete v tomto článku.
Cílem projektu je medializace používaných toků ve vaší společnosti a upozornění na zajímavé trendy a postupy, které mohou být inspirací i pro další společnosti.
Otázky jsou vždy na jedno čtvrtletí shodné pro všechny zájemce a jejich shrnutí bude součástí časopisu CFOworld, který vychází vždy na konci čtvrtletí. Toto shrnutí se pak objeví i na našich stránkách www.cfoworld.cz měsíc po vyjití v tištěné verzi časopisu.
Účast v našem projektu je zdarma, zpoplatněno je jen umístění loga vaší firmy/společnosti za symbolický poplatek, kvůli lepší orientaci čtenářů však umístění loga doporučujeme.