Již po šesté měli tento týden finanční ředitelé nejvýznamnějších českých firem možnost vybrat banku s nejlepšími produkty a službami pro firemní klientelu. Po vyhodnocení hlasování obsadila letos první příčku ČSOB. V těsném závěsu skončila na druhém místě Komerční banka. Třetí pozice patří tentokrát UniCredit Bank.
Rozhodli sami firemní klienti
Ocenění MasterCard Firemní banka roku, při kterém se hodnotí kvalita bankovních služeb pro firemní klientelu, je vyhlašováno současně s žebříčkem 100 nejvýznamnějších firem České republiky, organizovaném Sdružením CZECH TOP 100. Rozhodovala porota, složená ze 76 finančních ředitelů nejvýznamnějších českých firem. Při hodnocení bankovních služeb vycházeli CFO především z konkrétních zkušeností z oblastí, jakými jsou: kvalita jednotlivých produktů poskytovaných bankami, inovace a vzájemná kompatibilita bankovních produktů, kvalita a spolehlivost poskytovaných služeb či vstřícnost bank při vyřizování klientských požadavků. „Finanční ředitelé nejvýznamnějších českých firem rozhodli, že nejlepší služby v oblasti korporátního bankovnictví poskytuje ČSOB. Stříbrnou a bronzovou pozici v ocenění MasterCard Firemní banka roku obsadily Komerční banka a UniCredit Bank, “ uvedl Brian Lang, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
„Ocenění si mimořádně ceníme, zejména proto, že o něm rozhodli sami firemní klienti. Loňský rok nebyl pro české firmy vůbec jednoduchý, s řadou klientů jsme řešili obtížné situace a současně jsme obdivovali, jak rychle a správně dokázala na výrazně změněné vnější podmínky většina z nich zareagovat. Věřím, že cena za nejlepší firemní banku je i oceněním toho, že jsme se i v této době chovali ke klientům korektně a fér,“ řekl Petr Knapp, člen představenstva a vrchní ředitel pro korporátní bankovnictví ČSOB.
Jaký mají CFO názor na nabídku finančních produktů pro české firmy?
V souvislosti s oceněním zadala společnost MasterCard i průzkum mezi finančními řediteli o současné úrovni korporátního bankovnictví v ČR. „V rámci průzkumu jsme zjistili, že pětina dotazovaných firem vnímala v posledním roce zlepšení nabídky finančních produktů. Dalším pozitivním faktem je, že skoro všechny velké společnosti již mají firemní platební karty (90 %),“ uvedl Brian Lang, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
„Podniky si pořizují firemní platební karty především z důvodu úspory nákladů, které vznikají manipulací s hotovostí, a zároveň kvůli větší přehlednosti o výdajích zaměstnanců během služebních cest. Zajímavé je, že oproti loňskému roku vzrostl počet firem, které mají firemní kreditní karty, o 4 % na 19 %,“ dodává Brian Lang.
Výsledky průzkumu potvrzují trend z minulého roku, že české firmy ve většině případů využívají služeb více bank (74 %). Především kvůli úsporám při finančních transakcích a pro diverzifikaci rizik. Nejvíce společností (37 %) uvedlo, že využívá služeb od 5 a více bank, což je o 5 % firem více než v loni.
Složení produktů a služeb, které podniky využívají nejvíce, se ve srovnání s údaji z minulého roku příliš nezměnilo. Podniky však již mnohem méně využívají investičního úvěru proti minulým letem. Naopak bankovní garance, kontokorentní i provozní úvěr zaznamenaly ve využívání jednoznačný vzrůst. „Běžný účet je zcela automatickou a nezbytnou nutností pro každou společnost v Česku a patří mu tedy pomyslná první příčka (100 %). 94 % velkých společností využívá mezinárodní platební styk, který se stal druhým nejvyužívanějším firemním produktem. Firemní platební karty společně s kontokorentním úvěrem se umístily na třetí pozici (80 %),” uvádí Brian Lang.
S kterými finančními službami jsou firmy nespokojené?
Co se týká nespokojenosti s bankovními produkty, firemním klientům se tradičně nelíbí zejména vysoké poplatky, které si banky za své služby účtují (23 %). Složitý proces schvalování úvěrů se stejně jako v loňském roce objevil na druhé příčce, avšak s procentuálním nárůstem na 17 % (z 9 % v roce 2009). Nespokojenost s komplikovaným procesem schvalování úvěrů může být dána zpřísněním podmínek ze strany bank. Velké firmy volají po osobnějším přístupu, který obsadil třetí místo v žebříčku nespokojenosti (11 %).
Zdroj: MasterCard Europe