CFO, zakládejte Kluby angažovaných zaměstnanců!

7. 9. 2011

Sdílet

Česko patří k zemím, kde je podíl vysoce angažovaných zaměstnanců velmi nízký; lepší skóre zaznamenaly spíše bílé než modré límečky, nejhorší situace je u mladých.

Studie GfK Group, která se týkala především angažovanosti zaměstnanců a tlaků a stresů spojených se zaměstnáním, proběhla na vzorku více než 30 tisíc zaměstnanců v 29 zemích světa. „GfK angažovanost zaměstnance“ je definována jako identifikace zaměstnance s úspěchem společnosti, jeho oddanost a ochota u zaměstnavatele zůstat. 

 

Mladým zaměstnancům po celém světě chybí angažovanost a nejhůř vnímají tlaky, které jsou s prací spojené. To způsobuje firmám, organizacím i zemím problémy s řízením lidí a dlouhodobou retencí. Česká republika je na tom z hodnocených zemí prakticky nejhůř. V globálním měřítku je zjevně patrná polarizace mezi deziluzí trpícími mladými lidmi (18 až 29 let) a jejich staršími, možná rezignovanějšími protějšky. Přestože mladí zaměstnanci nejméně často nesou v práci velkou odpovědnost, největší procento z nich „často“ nebo „prakticky stále“ znepokojuje rovnováha mezi prací a soukromým životem, tlak pracovat přes čas a vlastní zdraví.

 

Honza nezklamal: chce zůstat ležet na peci

„Na protilehlých koncích osy proti sobě stojí pouhých 21 % vysoce angažovaných mladých (18 – 29 let) zaměstnanců a 31 % zaměstnanců – šedesátníků,“ říká ke studii Richard Hospodský, Expert Services Director ze společnosti GfK Czech. „Tato desetibodová mezera mezi mladými „pracanty“ a těmi, kteří zastávají seniorní pozice, představuje reálný problém pro firmy po celém světě, neboť hrozí rozdělovat pracovní prostředí, vytvářet mezigenerační neshody a může i bránit v rekrutaci, motivaci a pohybu kvalifikovaných mladých talentů,“ dodává Richard Hospodský. 

Česko patří k zemím, kde je podíl vysoce angažovaných zaměstnanců velmi nízký (10 %). Lepší skóre v ČR zaznamenaly tzv. bílé límečky (16 %) než modré límečky (7 %). Hůř je na tom z vyspělých zemí už jen Nizozemsko (8 %). Na Slovensku je vysoce angažovaných zaměstnanců 14 %, v Polsku 12 %. Mezi vyspělými zeměmi je vysoký podíl velmi angažovaných zaměstnanců v Izraeli (29 %), v USA (28 %), v Kanadě (24 %) a ve Švýcarsku (22 %).

„Hodně o pozici zaměstnání na hodnotovém žebříčku Čechů vypovídá i skutečnost, že pouze 9 % zaměstnanců v České republice by se chtělo za lepším zaměstnáním přestěhovat do zahraničí,“ uzavírá Richard Hospodský. „To je nejméně ze všech sledovaných zemí.“ 

 

Informace o výzkumu 

Studii s názvem „GfK International Employee Engagement Survey“ realizoval GfK Custom Research. Zahrnuje názory 30 556 pracujících dospělých lidí z 29 zemí světa, kteří byli dotazováni v době mezi 8. únorem a 4. dubnem 2011.  V České republice bylo formou osobního dotazování po celém území ČR osloveno 488 zaměstnanců.

Data byla vážena tak, aby reprezentovala demografické složení (odvětví, pohlaví a věk) každé země. Pro souhrnné globální statistiky byla data pro každou zemi rovněž převážena přes HDP.

Dotazník připravil mezinárodní tým odborníků na Employee Engagement, podíleli se na něm zástupci všech 29 zemí.

Země, v nichž studie proběhla: Argentina, Belgie, Brazílie, Bulharsko, Česká republika, Filipíny, Francie, Izrael, Kanada, Kolumbie, Makedonie, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemí, Peru, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Srbsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina, USA, Velká Británie.

Definice GfK Employees Engagement (GfK Angažovanost zaměstnanců) vyjadřuje identifikaci zaměstnance s úspěchem společnosti, jeho oddanost a ochotu u zaměstnavatele zůstat.

 

Zdroj: GfK

ICTS24