Čínský trh přestává být pro většinu společností automobilového průmyslu prioritou

18. 11. 2011

Sdílet

Elektromotory se v této dekádě vůdčím typem alternativního pohonu zřejmě nestanou. Většina respondentů předpovídá vznik zcela nového obchodního modelu, který má omezit roli klasických výrobců aut.

Podle průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Jak uspět v měnícím se světě se má v nejbližší budoucnosti zcela změnit role tradičních výrobců automobilů. Myslí si to 59 procent oslovených vedoucích představitelů firem automobilového průmyslu z celého světa. Z průzkumu dále vyplývá, že výraznějšího rozšíření elektromobilů ani v této dekádě svědky nejspíše nebudeme. 

Pro téměř polovinu automobilek v Evropě a na Blízkém východě (48 procent) je podle průzkumu stále prioritou oblast snižování nákladů. „To, že se firmy soustředí na efektivitu nákladů, rozhodně není žádným překvapením,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Linhart, Partner společnosti KPMG Česká republika a pokračuje: „Pro řadu pozorovatelů naopak může být překvapením, že pouze 27 procent vedoucích pracovníků automobilového průmyslu uvádí jako svou prioritu expanzi na nové trhy Dálného východu, zejména pak Číny.“ Podle většiny respondentů (63 procent) totiž bude čínský automobilový trh v nejbližších letech již zcela přesycen. „To je do určité míry pravda. Přesycení trhu je ale takřka celosvětovým problémem. Čínu by proto automobilky neměly přehlížet, stále se totiž jedná o trh s nezanedbatelnou poptávkou po nových automobilech. Pouze poptávka neporoste tak rychle jako doposud a rozhodně už neplatí klišé předchozích let, že jakákoliv výrobní kapacita má v Číně předem zajištěný odbyt.“ konstatuje Jan Linhart.

 

Významnější rozšíření elektromobilů? Ne v tomto desetiletí 

Je to pak podle Jana Linharta opět Čína, která se stala určitým prubířským kamenem pro investice do elektromobilů. Přesto se 76 procent respondentů průzkumu domnívá, že se elektromotory hlavním alternativním pohonem nejbližší budoucnosti nestanou. „Největšími brzdami dalšího rozvoje elektromobilů nadále zůstávají zejména cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení,“ říká Jan Linhart: „Pokud nebudou vyřešeny tyto klíčové problémy, elektromobily budou v této dekádě nadále tvořit nepatrný zlomek celkové produkce automobilů.“

 

Co s tradičními výrobci aut? Budou poskytovat komplexní služby mobility, nebo jen vyrábět součástky? 

Většina oslovených (59 procent) souhlasí s hypotézou, že v automobilovém průmyslu vznikne zcela nový obchodní model, jenž bude zahrnovat nejrůznější seskupení výrobců, konstruktérů a designérů, čímž nejspíš dojde k zásadní změně role, kterou v současnosti zastávají tradiční výrobci automobilů. Tento model však nebude omezen pouze na firmy působící v oblasti výroby a prodeje samotných automobilů, jeho nezbytnou součástí totiž budou i poskytovatelé služeb – od finančních institucí, přes servisní společnosti až po poskytovatele infrastruktury. „Automobilky budou muset vymezit své postavení na trhu a stanou se buď poskytovateli takzvaných mobilních služeb, nebo čistě jen výrobci komponent,“ myslí si Jan Linhart.

 

Auta městům na míru 

Zatímco v minulosti se plánování obcí a měst do značné míry přizpůsobovalo automobilům, nyní se začíná prosazovat zcela opačný trend – rozšiřují se tzv. nízkoemisní zóny, významně klesá počet parkovacích míst, přibývá čtvrtí a ulic, kam je automobilům zcela vjezd zakázán. Podle drtivé většiny respondentů (80 procent) všechny uvedené faktory povedou k tomu, že městské plánování a nové urbanistické trendy budou do značné míry ovlivňovat konstrukci i design automobilů budoucnosti. Výrobci automobilů tak budou nuceni přizpůsobit své produkty dopravnímu plánování a zcela novým potřebám moderního města.

 

 

bitcoin školení listopad 24

 

Zdroj: KPMG