(Partnerský příspěvek)
Cloudové služby lze rychle pořídit, jsou vysoce škálovatelné a pro firmu neznamenají žádné investiční náklady. Pokud ale nejsou pod detailní kontrolou, tak jako licence klasického softwaru a další firemní zdroje, může snadno dojít k přečerpání rozpočtu vyčleněného na cloud, nebo naopak nevyužití již zaplaceného předplatného. „Cloudové služby jsou často přirovnávány k dodávce vody či elektřiny – platíte za to, co využijete a jen, když to potřebujete. Stejná analogie ale platí i v situaci, kdy nevědomky necháte otevřený kohoutek nebo rozsvícené světlo,“ říká Roman Kvapil, specialista na cloudová řešení ve společnosti SoftwareONE.
Poskytovatelé cloudových řešení sice umožňují přístup do administračního rozhraní, v němž lze sledovat základní parametry, jako je úroveň využití dostupných zdrojů a uhrazeného předplatného, ovšem bez možnosti detailní analýzy na úrovni jednotlivých služeb a oddělení. Společnost SoftwareONE, která se zabývá licencováním softwaru a využitím cloudových služeb, proto vyvinula nástroj PyraCloud, který sjednocuje pohled na softwarové a cloudové portfolio využívané ve firmách.
Detailní pohled na cloud
Zatímco náklady na pořízení softwarových licencí lze snadno přiřadit konkrétním oddělením, v případě cloudových služeb je třeba pro přiřazení čerpání k divizím či uživatelům použít specializované nástroje. „PyraCloud poskytuje finančním či IT manažerům pohled na čerpání cloudových zdrojů na úrovni oddělení, pracovních skupin i jednotlivých uživatelů. Je tedy možné přiřadit konkrétní náklady k vývojovým, obchodním či marketingovým projektům a díky tomu daleko přesněji plánovat rozpočty,“ vysvětluje Roman Kvapil.
Automatizovaný reporting poskytne manažerům pravidelný přehled o nákladech na cloudové služby a na základě sledovaných dat lze predikovat, zdali hrozí nevyčerpání, nebo naopak překročení rozpočtu na cloud. Kromě průběžné kontroly čerpání cloudových služeb je možné nastavit varovné mechanismy a odhalit neefektivní využívání zdrojů. U služeb vázaných na konkrétní uživatelské účty, lze z reportů nástroje PyraCloud zjistit, zdali byly uživatelem aktivovány, jak intenzivně jsou využívány a jestli uživatelé dodržují bezpečnostní politiky firmy. Nevyužívaná předplatná lze buďto zcela zrušit, nebo pořídit levnější variantu, která bude lépe odpovídat stylu využívání služby uživateli.
Centrální evidence softwaru i cloudu
PyraCloud umožňuje na jednom místě evidovat pořízený software i předplatná cloudových služeb a řídit celý jejich životní cyklus i nákupní proces. „Ve společném prostředí jsou k dispozici všechny licenční a servisní smlouvy, faktury, katalog softwaru s aktuálními cenami, licenční klíče, instalační data i detailní informace o předplatném cloudových služeb a čerpání rozpočtů. Uživatelé systému PyraCloud mají přístup k informacím podle své role ve firmě a příslušného oprávnění,“ uzavírá Roman Kvapil ze společnosti SoftwareONE. Zatímco k nákupu licencí slouží katalog více než 9 000 výrobců softwaru, výběr vhodné cloudové služby dle požadovaných parametrů usnadňuje kalkulátor nákladů.
Přehledná evidence licencí používaného softwaru i předplatného cloudových služeb a jejich aktuálního čerpání je klíčová pro efektivní využívání firemního majetku i zajištění rychlé a vysoké návratnosti investic do softwaru a cloudových služeb. Díky nástroji PyraCloud bude mít finanční ředitel vždy aktuální přehled o aktuálním stavu cloudových zdrojů i predikci jejich dalšího čerpání.
Aktuální verze nástroje PyraCloud, uvedená na počátku letošního roku, podporuje služby Office 365, Azure a Amazon Web Services. Do konce letošního roku je pak plánováno rozšíření o cloudové služby firem Google, Oracle, IBM a VMware. Služby platformy PyraCloud poskytuje SoftwareONE na základě ročního předplatného, kalkulovaného dle velikosti konkrétní organizace.
Roman Kvapil
specialista na cloudová řešení
SoftwareONE