Co vám CIO odprezentuje jako trendy v podnikových informačních systémech

29. 1. 2013

Sdílet

Sociální sítě se letos postupně začnou více integrovat do ERP aplikací. Část firemní komunikace již dnes probíhá v sociálních sitích Facebook, Twitter a LinkedIN, avšak bez napojení na ERP je obtížné to jakkoliv kontrolovat a výrazněji využít. S jejich integrací lze zrychlit a zkvalitnit například forecasting, produktový vývoj, průzkum trhů či marketing.

Letošní rok se v oblasti podnikových informačních systémů ERP pro řízení chodu organizace a podnikových zdrojů ponese ve znamení větší mobility a lepšího využití informací. Další výrazným proudem bude výraznější preference komplexních ERP řešení před specializovanými aplikacemi a oddělování konceptů SaaS a cloud. Více se bude při nasazování ERP prosazovat dvouvrstvá strategie a klíčovým požadavkem se stává rychlost ve všech směrech.

 

Pojem do pranice: dvouvrstvá ERP strategie?

„Zatímco v loňském roce se řada organizací při výběru a provozu ERP systémů zaměřovala na efektivitu provozu a kontrolu nákladů, tak letos očekáváme, že větší zájem bude o aspekty urychlující chod podniku a rozhodování. Klíčem k růstu byznysu bude také schopnost zpracovat a využít data, která do firem proudí od zákazníků, dodavatelů a partnerů,“ říká Vladimír Králíček, generální ředitel společnosti J.K.R., která dodává podnikové informační systémy Byznys ERP. „Ze zahraničí i z českého trhu máme signály, že více organizací než dosud bude upřednostňovat komplexní řešení před specializovanými a že namísto konceptu jednoho globálního řešení velké podniky zvažují výhody dvouvrstvé ERP strategie.“

Rychlost uvádějí zákazníci mezi klíčovými atributy, které by měl splňovat moderní ERP systém. Nutná je k tomu podpora mobilních platforem a integrace jak v rámci ERP, tak s dalšími zdroji důležitých dat v rámci organizace. Odezva systému, přesnost informací, rychlost jejich prezentace a zacílení bude letos pro mnoho firem podstatným faktorem spokojenosti s informačním systémem.

 

BI reportéři na každém kroku...

Mobilita zcela mění naše pracovní prostředí. Konstantní připojení odkudkoliv proniklo do našich životů a prosazuje se i v oblasti výroby. S tablety, smartphony a dalšími přenosnými zařízeními mohou výrobci vidět, co se děje v jejich továrnách a prodejci situaci v obchodech. Možnosti jsou široké, od průběžné kontroly kvality, schvalování obchodních procesů, okamžité informování směrem k managementu i zákazníkům či inventury skladu a zásob. Klíčem je úspěšná integrace s informačním systémem, který musí být zapojen do všech klíčových oblastí chodu organizace. Jako houby po dešti se budou objevovat mobilní aplikace pro Android, iOS a Windows pro přístup do ERP systémů.

BI reporting bude více využíván, protože skutečná hodnota ERP leží v tom, mít k dispozici informace v reálném čase. Podniky nemohou či nechtějí čekat na konec měsíce, aby zjistily, zda jsou v zisku či ve ztrátě. Analytika, základní aspekt ERP, umožní zjistit, jak si firma stojí, a to včetně možnosti rozklíčovat si hlavní ukazatele (KPI) až do nejmenších podrobností.

 

Cloud nezaměňovat s SaaS

Sociální sítě se postupně začnou více integrovat do ERP aplikací. Část firemní komunikace již dnes probíhá v sociálních sitích Facebook, Twitter a LinkedIN, avšak bez napojení na ERP je obtížné to jakkoliv kontrolovat a výrazněji využít. S jejich integrací lze zrychlit a zkvalitnit například forecasting, produktový vývoj, průzkum trhů či marketing.

Integrované systémy budou jedním z trendů v propojení dodavatelů, zákazníků a partnerů. Automatizované ERP portály bez lidské interakce například umožní dodavateli přístup k části systému, který sleduje stav zásob, aby je mohl automaticky doplňovat. Zákazníci si mohou sami objednávat produkty bez zvednutí telefonu či napsání emailu.

Software jako služba (SaaS) nebude tak horkým konceptem jako dříve. Organizace o něm diskutují jako o alternativě provozu a placení za ERP. Pronájem softwaru přitom přináší firmám řadu překážek, především těm větším nebo působícím na regulovaných trzích. Navíc pokud jsou kalkulace operačních nákladů prováděny nad delším časovým horizontem (5 až 10 let, což bývá minimální rozumné očekávání při výběru ERP systému), tak náklady na pronájem softwaru budou mnohem vyšší než při jeho vlastnictví.

Ekosystém dodavatelů a partnerů se začne měnit díky postupnému prosazování cloudu. Cloud (nezaměňovat s SaaS) je kromě jiného vnímán také jako způsob, jak mohou velcí dodavatelé obejít prostředníky v podobě implementačních partnerů, systémových integrátorů a distributorů s přidanou hodnotou a realizovat přímý vztah se zákazníkem. Zpočátku budou mít tito partneři dost práce, a tím pádem i zakázek, s převodem svých zákazníků do cloudu. Avšak co později – budou je výrobci či zákazníci potřebovat, nebo se zcela obejdou bez jejich služeb?

 

Jak využít lokální specifika a chovat se agilněji

Geografická dostupnost přestává mít význam. Zatímco dříve bylo vhodné, pokud dodavatel ERP byl v relativní blízkosti uživatele, dnes to již neplatí a pokud bude zákazník používat cloudové řešení, tím spíš bude tento faktor irelevantní.

Komplexní ERP (All-in-one) systémy budou výrazněji preferovány před specializovanými systémy (Best-of-breed). Specializované ERP aplikace jsou úzce zaměřené a často postrádají široké portfolio modulů a možností přizpůsobení, jako je tomu u univerzálních systémů. Úpravy na míru přitom řešení výrazně prodražují a zákazníka následně omezují při změnách, které jsou v dnešní době velmi časté. Hlavním směrem budoucnosti jsou komplexní ERP řešení, která pokryjí veškeré potřeby organizace nákladově efektivním způsobem bez negativního vlivu na její agilitu.

Dvouvrstvá ERP strategie u velkých zákazníků bude pro menší samostatné divize a regionální zastoupení volit menší ERP systém, který bude rozdílný od centrály, kde jsou většinou systémy globálních dodavatelů. Ukazuje se totiž, že tato dvouvrstvá strategie je procesně, provozně a nákladově efektivnější než unifikované využívání jednoho globálního dodavatele. Lze takto také výrazněji využít lokální specifika a chovat se agilněji. IT rozpočty budou napjaté a zákazníci se tak více zaměří na snadno dostupné oblasti s vysokou přidanou hodnotou než na náročný roll-out globálního řešení.

 

 

 

 

ICTS24