Povrchový web reprezentuje především obsah, který dennodenně dosahujeme přes vyhledávače typu Google, Seznam.cz nebo Bing. Primárně tak v tomto prostředí naleznete dokumenty, které naprogramované roboty tzv. zaindexují a posléze zpřístupní pro vyhledávání. Je třeba podotknout, že cca 85–90 procent uživatelů v tomto prostředí hledá s využitím maximálně dvou až tří klíčových slov, nicméně bez jakýchkoli pokročilých nástrojů pro zvýšení relevance výsledků.
Přitom právě využitím těchto nástrojů můžeme dosáhnout radikálně jiných výsledků. Zkusme si zadat následující dotazy do Googlu:
ʺcompetitive intelligenceʺ
ʺdiplomová práceʺ
a posléze zkuste:
ʺcompetitive intelligenceʺ
ʺdiplomová práceʺ filetype:pdf
Zatímco v prvním případě jde o velmi širokou skupinu informací o akademických pracích včetně odkazů na fulltexty, ve druhém případě říkáte Googlu, aby vám rovnou hledal plnotextové verze diplomek. Jednoduché a účinné. Navíc tyto typy prací obsahují nesmírně cenné informace z provozu firem. A jak je vidno, velmi jednoduše si vyhledáte ty z vašeho oboru.
Oblast hlubokého webu je pro CI mnohem zajímavější. Naleznete zde podobné technologické reporty, patentové dokumenty, záznamy o ochranných známkách či v komerčních zdrojích dostupné kreditní a detailní informace o finančním zdraví vašich konkurentů.
Co je velmi důležité zmínit, tyto informace nejsou mnohdy dostupné přes klasické vyhledávače, a je tak nutné znát primární zdroj, potažmo i možnosti vyhledávání. Klasickými příklady typů informačních zdrojů jsou databázová centra čítající stovky databází, např. Proquest, OVID či EBSCO.
Temný internet se řadí mezi on-line prostředí, kam většina uživatelů nikdy nezamíří. Těžko přístupná místa lze navštívit většinou výhradně přes specializovaný prohlížeč TOR a následně je nutné dodržovat velmi striktní pravidla pohybu a anonymizace. V temném internetu se totiž dějí především nelegální záležitosti: obchod se zbraněmi, drogami, lidmi, ale třeba i informacemi. Pro CI, která je především etickou činností, tak slouží dvě úrovně nad ním.
CI odvrací i hrozby
Metody CI mají kromě hlavního cíle monitoringu externího prostředí firmy také významný ekonomických efekt. V oblastech jako R&D se CI využívá na eliminaci vzniku možných právních sporů v oblasti duševního vlastnictví. Dělá se například průzkum novosti se zaměřením na konkrétní strategické plány v oblasti výzkumu s cílem předem odhalit možné kolizní části patentových nároků. Je známa celá řada případů, kdy firmy jednoduše tržně využily chráněné technologické řešení a čelily následně nemalým vymáhaným částkám.
Pro oblast digitálního marketingu jsou zase velmi důležité informace z oblasti informačního chování uživatelů. Manažeři hledají odpovědi na klíčové otázky týkající se zájmu potenciálních, nejen koncových zákazníků. Google Trends může významně pomoci s odhalováním trendových klíčových slov s retrospektivou k roku 2004, ale i náhle se zjevující jevy z posledních hodin. Bezplatně.
Prověřování obchodních partnerů patří k tradičním aktivitám v mezích CI, nicméně v současnosti již firmám pomáhají opravdu komplexní nástroje, které jdou do hloubky až tří úrovní historických obchodních vztahů, odhalování nekalých praktik, ale zároveň i do minulosti statutárních zástupců. Zmínit lze například masivní systémy od Dun & Bradstreet či evropskou špičku Bisnode.
Jestliže uvažujete ve své společnosti zahájit využívání metod CI, začněte s vytvořením styčného důstojníka pro koordinaci procesů CI. Rozhodně by měl oplývat schopností identifikovat informační potřeby firmy, znát relevantní zdroje, ve kterých bude dělat průzkumnou činnost, a následně řídit tým analytiků, kteří vědí, jak vyložit možné informační signály v souvislostech. Dalším velmi důležitým krokem jsou investice do hardskills vzdělávání klíčových zaměstnanců v oblasti competitive intelligence včetně jeho podsložek jako například duševní vlastnictví a informace, pokročilé metody vyhledávání, faktografické a statistické informace a sociální média nevyjímaje.
A na závěr malé porovnání s reálným světem. Pokud je box komplexní sport pro celé lidské tělo, pak CI je pro firmu komplexním informačním nástrojem.