Digitalizace (I): Bod zlomu

25. 2. 2019

Sdílet

 Autor: (c) vitstudio - Fotolia.com
Firmy se musejí snažit vyždímat z digitalizace maximum a jejími přínosy podpořit růst ziskovosti.

Jasně to formuluje výzkum společnosti Accenture, který vyústil v analytickou zprávu „Delivering Digital Dividends“ (Využívání přínosů digitalizace). Zvláštní důležitost má přitom pět klíčových technologií, které jsou považovány za široce relevantní a použitelné v různých oborech. Jsou to umělá inteligence (AI), rozšířená/virtuální realita, velká data, blockchain a robotika. Cílem je dosáhnout, aby organizace kombinovaly digitální technologie, tak aby jim přinášely maximální efektivitu a zisky a umožnily novým obchodním modelům řídit růst zaměřený na obrat i výsledky. Takové společnosti Accenture označuje jako „podniky průmyslu X.0“.

 

Organizace, které chtějí maximalizovat svou digitální dividendu, musejí uvážit hned několik důležitých faktorů. Kromě kapitálové přiměřenosti, intenzity zavádění nových technologií a jejich hodnotového potenciálu (úspora nákladů, zvýšení tržní hodnoty) jsou to i faktory, které bychom mohli označit jako externí. Těmi jsou připravenost pracovní síly a zralost ekosystému, který v konkrétní oblasti působí a zahrnuje třeba akademickou a výzkumnou sféru nebo průmyslové a profesní asociace. „Vedení firem nemusí chápat všechny vstupy a výstupy nějaké technologie, aby z ní vytěžilo nějakou hodnotu, ale musí rozumět širším obchodním okolnostem kolem této technologie. Zatímco pro hodnocení připravenosti na interní digitalizaci existuje mnoho výborných nástrojů, hodnocením externích faktorů, které by mohly ovlivnit digitální transformaci, se dosud nikdo nezabýval,“ komentoval závěry studie Aidan Quilligan, výkonný ředitel v Accenture a globální ředitel praxe průmyslu X.0.

 

Digitalizace je v bodu zlomu

 

Ředitelé IT v Evropě jsou připravenější na další rozvíjení a škálování digitálních aktivit než respondenti z jiných regionů, říká se to alespoň v průzkumu Gartner 2019 CIO Agenda. Digitální byznys a digitální transformace dosáhly v evropském regionu bodu zlomu – více než třetina (35 %) CIO se již posunula do pozice, kdy budou škálovat či dále rozvíjet již otestované digitální iniciativy, to je o patnáct procentních bodů více než před rokem.

 

Plných 47 % šéfů informatiky v regio­nu EMEA uvádí, že jejich organizace již s ohledem na digitální transformaci změnily obchodní model nebo touto změnou právě procházejí. Hlavními faktory, na něž se přitom organizace zaměřují, je schopnost reagovat na měnící se poptávku, zlepšování kvality zákaznických služeb a ochrana reputace značky, obecně velká pozornost je věnována zákaznické zkušenosti.

 

Mění se rovněž struktura investic. Pokles se týká zejména u tradičního IT, ERP a síťové infrastruktury, naopak mezi rostoucí oblasti patří business intelligence (BI) a analytika, kybernetická bezpečnost a dále digitální transformace, která zahrnuje i digitální marketing. Přestože se umělá inteligence (AI) nachází z hlediska nárůstu výdajů až na šestém místě, jde podle průzkumu o hlavní „přelomovou“ technologii společně s oblastí dat a analytiky, která byla v minulých letech na prvním místě. V případě AI se také objevuje rostoucí počet praktických příkladů nasazení, zejména chatbotů a řešení pro procesní optimalizaci, které patří mezi AI projekty, jež podniková informatika nejčastěji již realizuje nebo v příštích 12 měsících realizovat plánuje.

 

Mezi technologiemi, které CIO budou v nadcházejícím roce nejčastěji nasazovat, vládne jistě i s ohledem na stále nové bezpečnostní hrozby a zpřísňující se regulaci a předpisy kybernetická bezpečnost. Nasazování nových bezpečnostních řešení se tak v poslední době věnovalo nebo to má pro příštích 12 měsíců v plánu 86 % respondentů – to je o deset procentních bodů více než před rokem.

bitcoin školení listopad 24

 

Další v sérii: Digitalizace (II): CFO jako hybatelé změn